Fox News Pays $10 Million To Settle Racial, Gender Bias

I npr.org/sections/thetwo-way/2018/05/16/611504340/fox-news-pays-10-million-to-settle-racial-gender-bias-suits

May 16, 2018

The parent company of Fox News has paid approximately $10 million to settle 18 lawsuits filed
by former employees, according to two sources with knowledge of the deal. The cases arose
from intense scrutiny of Fox's workplace culture after it was convulsed by a sexual harassment
scandal.

The cases primarily involved allegations of racial discrimination against the network, along with
several gender bias and retaliation claims. Parent 21st Century Fox and the plaintiffs' attorneys
at the law firm Wigdor LLP settled the cases after rounds of mediation and negotiations.Both
sides released a brief joint statement announcing the deal, though terms and details were not
disclosed.

The larger sexual harassment scandal felled the network's first chairman, the late Roger Ailes,
as well as some of its stars, including former Fox News host Bill O'Reilly. Former Fox News
host Gretchen Carlson's lawsuit led others at Fox to come forward, and, along with disclosures
of massive payouts to silence women accusers by Fox and O'Reilly, helped to propel the
current #MeToo moment. Filings in other lawsuits supported by additional reporting revealed
an organization structured to facilitate sexual harassment of young women by Ailes and a
culture that tolerated it in others.

The perception of that distorted workplace, which corporate executives have labored to dispel,
has impeded some of 21st Century Fox's larger ambitions, including the takeover of a major
British satellite TV and broadband company called Sky. A raft of executives deemed as
complicit or compromised were ushered out; other prominent Fox figures, including former host
Eric Bolling, former chief Washington correspondent James Rosen, and former executive
Francisco Cortes left after questions were raised about their own behavior toward female
colleagues.

The multiple new settlements help 21st Century Fox create greater distance from a tarred era.

These cases focused primarily not on sexual harassment but race, predominantly backroom
employees rather than on-air figures. The first suit was filed more than a year ago by two
staffers in the payroll department who said a boss routinely belittled and demeaned them on
the basis of race and that they experienced a hostile work environment. Others from the payroll
department filed similar suits.

113


https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2018/05/16/611504340/fox-news-pays-10-million-to-settle-racial-gender-bias-suits
https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2016/07/21/486938004/roger-ailes-accused-of-sexual-harrassment-out-as-chairman-of-fox-news
https://www.npr.org/2017/10/23/559615152/fox-news-knew-about-allegations-against-oreilly-before-his-contract-renewal
https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2016/09/06/492797695/fox-news-will-pay-gretchen-carlson-20-million-to-settle-sexual-harassment-suit
https://www.npr.org/2017/05/11/527990554/fox-news-harassment-claims-threaten-murdochs-sky-takeover-bid
https://www.npr.org/2018/01/10/577093288/top-fox-news-d-c-reporter-james-rosen-left-network-after-harassment-claims

Some of the suits named former Fox News comptroller Judith Slater, whom the network fired,
and the network's chief attorney, Dianne Brandi, who has been on what the network has
termed a "voluntary extended leave" for months.

In the bias cases, Brandi was accused of doing nothing to stop Slater's allegedly racist
statements despite being warned of them several years before the comptroller's firing. Brandi
also has been a frequent target of criticism by female Fox News employees who complained of
harassment; federal prosecutors were scrutinizing past confidential payments by Fox News to
women making complaints.

On Tuesday, Fox News issued a statement about only one specific plaintiff, the African-
American former host Kelly Wright, who had alleged racial bias in failing to receive desired
opportunities and promotions. Wright, who is also a pastor, had said he had been asked to
play demeaning, racially stereotypical roles.

The network announced his departure Tuesday concurrent with the settlements. "We thank
Kelly for his contributions over the years and wish him well as he moves on to the next phase
of his career," the Fox statement read.

In another instance, a reporter based abroad for Fox News sued the network following being
fired for his involvement in a physical altercation. He is the brother of a woman who alleged
that O'Reilly sexually harassed her, and he said he was fired almost immediately after she
appeared on NBC to talk about her experiences. That show was hosted by former Fox star
Megyn Kelly, who had earlier made her own allegations against Ailes that helped force him
out. Fox publicly cited its findings about the altercation in making its decision to fire the
reporter, which took place a few weeks later.

Douglas Wigdor has been one of a handful of lawyers challenging Fox legally. He also
provided testimony to regulators in Britain against the bid for Sky by the parent company and
its controlling owners, the Murdoch family.

On Monday, Wigdor LLP filed papers to be allowed to withdraw from cases involving two other
clients with ties to Fox. In one case, a Fox News commentator named Rod Wheeler alleged he
had been defamed by having words put in his mouth in Fox News coverage claiming to have
found a link between a dead former Democratic party staffer and the leaks of thousands of
emails from party officials in 2016. Under duress, Fox withdrew the story but has not
apologized for it.

According to transcripts obtained by NPR, the presiding judge in the case grilled an attorney
from Wigdor LLP last month about whether the language in the story was stark enough to
ensure that Wheeler had been misrepresented or defamed. The judge expressed deep
skepticism about Wheeler's case. The Fox commentator and former homicide detective had
sued Fox, its reporter, Malia Zimmerman, and Ed Butowsky, a former unpaid Fox commentator
who, according to the lawsuit, was instrumental to the creation of the story. The defendants
have filed motions for dismissal, but neither motion has been ruled upon yet.

2/3


https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2017/01/03/508046088/megyn-kelly-is-leaving-fox-news-to-join-nbc-news
https://www.npr.org/2018/03/14/593570579/seth-richs-parents-sue-fox-news-over-baseless-story
https://www.npr.org/2017/08/16/543830392/the-role-of-ed-butowsky-in-advancing-retracted-seth-rich-story

Widgor's firm also represented the conservative commentator Scottie Nell Hughes, who said in
her lawsuit that she was raped by Fox Business Network anchor Charles Payne and that the
network failed to hire her in retaliation for her allegations. Fox cleared Payne, saying it had
conducted a review that found the two had had a consensual relationship. Several of Hughes'
legal claims have been dismissed.

In both cases, the Wigdor law firm said that there had been a fundamental breakdown in
relations with its clients but it did not withdraw any of the accusations or the material
supporting them. Fox has signaled it would not settle either the Wheeler or the Hughes cases.

Taken together, the week's activities suggest the winding down of outstanding legal
challenges to the network as the Murdochs seek to shed much of the rest of their
entertainment holdings: they plan to sell much of 21st Century Fox (though not Fox News) to
the Walt Disney Co. Comcast is making a run for Sky and may bid for Fox's entertainment
holdings too.

3/3


https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2017/12/14/568829541/this-mouse-swallows-part-of-a-fox-disney-buys-much-of-murdoch-empire
https://www.npr.org/sections/thetwo-way/2018/04/25/605649012/comcasts-31-billion-bid-for-u-k-based-sky-complicates-murdoch-plans

	Fox News Pays $10 Million To Settle Racial, Gender Bias Suits

