Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 1 of 61

UNITED STATES DISTRICT COURT
SOUTHERN DISTRICT OF NEW YORK

ROD WHEELER,

Plaintiff, : Civil Action No.: 17-cv-05807 (GBD)

V.
AMENDED COMPLAINT

TWENTY-FIRST CENTURY FOX, INC., FOX

NEWS NETWORK LLC, MALIA :

ZIMMERMAN, in her individual and professional : Jury Trial Demanded
capacities and ED BUTOWSKY, in his individual

and professional capacities,

1.

Defendants.

PRELIMINARY STATEMENT

On May 14, 2017, Mr. Wheeler received the following text message from

Defendant Ed Butowsky:

2.

Not to add any more pressure but the
president just read the article. He
wants the article out immediately. It's
now all up to you. But don't feel the
pressure

The “president” referred to in this text message is President Donald Trump. The

“Article” — which was published by Fox less than 36 hours after this text message was sent —

reported that a murdered Democratic National Committee (“DNC”) staffer, Seth Rich, was the

source of the now infamous DNC emails leaked by WikiLeaks during the 2016 Presidential



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 2 of 61

primaries.! The motivation behind the Article: establish that Seth Rich provided WikiLeaks with
the DNC emails to shift the blame from Russia and help put to bed speculation that President
Trump colluded with Russia in an attempt to influence the outcome of the Presidential election.
Incredibly, according to Butowsky, the President reviewed a draft and sought to get the Article
published “immediately.” Indeed, just before Butowsky sent the text message above, he left a

voicemail for Mr. Wheeler in which he said, “A couple minutes ago | got a note that we have

the full, uh, attention of the White House, on this. And, tomorrow, let’s close this deal,

whatever we’ve got to do. But you can feel free to say that the White House is onto this now.”

3. To lend support to this shift the blame theory, Fox reporter Malia Zimmerman
(“Zimmerman”), working together with Butowsky and under the supervision of her editors at
Fox, fabricated two quotations and attributed them to Mr. Wheeler:

. “*My investigation up to this point shows there was some degree of email
exchange between Seth Rich and Wikileaks,” said Wheeler.”

. “*My investigation shows someone within the DC government,
Democratic National Committee or Clinton team is blocking the murder
investigation from going forward,” Wheeler said. ‘That is unfortunate.
Seth Rich’s murder is unsolved as a result of that.””

4. Mr. Wheeler — who was the only named source quoted in the Article — did not
make these statements. According to Butowsky, the statements were falsely attributed to Mr.

Wheeler because that is the way the President wanted the Article. Zimmerman, Butowsky and

Fox created fake news to advance President Trump’s agenda. Mr. Wheeler was subsequently

forced to correct the false record and, as a result, lost all credibility in the eyes of the public. Mr.

! A copy of the Article is attached as Exhibit 1. It is no longer available online at

foxnews.com.
2 Every quotation in this Amended Complaint is from an email, text message, published
news article and/or recorded or videotaped conversation.



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 3 of 61

Wheeler has suffered irreparable damage to his reputation and his career will likely never
recover.

5. Butowsky is a frequent contributor for Fox, an outspoken supporter of Donald
Trump and opponent of Hillary Clinton, and a friend to former Press Secretary Sean Spicer and
former Chief Strategist Steve Bannon. Butowsky attended President Trump’s inauguration and
recently uploaded to his Facebook page a photograph of him in the White House briefing room.

http://www.nbcnews.com/politics/white-house/dnc-staffer-s-murder-draws-fresh-conspiracy-

theories-n760186. Butowsky also is a frequent author and contributor at Breitbart.com. See

http://www.breitbart.com/author/ebutowsky/. By way of example only, during the recent

Presidential campaign, Butowsky authored an article in which he opined that Hilary Clinton was
not capable of basic math and just “did not understand” things that her husband, Bill Clinton,

tried “to explain” to her. See http://www.breitbart.com/big-government/2016/06/03/hillary-

clinton-taxes-workers/. Butowsky has ties to Steve Bannon, the former White House Chief

Strategist and former Chief Executive Officer of Breitbart news. Of Bannon, Butowsky has said

“l consider him a friend and a very nice man.” https://www.buzzfeed.com/josephbernstein/the-

man-behind-the-seth-rich-private-investigation-has-a?utm term=.migyzVMXV#.yjdvOpb6p.

According to Buzzfeed, Butowsky and Bannon met through Breitbart, where Butowsky was a
contributor. In addition, Bannon has interviewed Butowsky for Breitbart Radio.

6. Mr. Wheeler is a former Washington D.C. Police homicide detective who works
independently at his own private investigative consultant company. Prior to the events
underlying this action, Mr. Wheeler made regular appearances on Fox programs to discuss local
and national crime stories.

7. Zimmerman is an investigative journalist with Fox.



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 4 of 61

8. In February 2017, Butowsky reached out to Mr. Wheeler and offered to bankroll
an investigation into Seth Rich’s murder. Butowsky explained that he was working with
Zimmerman.

9. As it turned out, Butowsky and Zimmerman were not simply Good Samaritans
attempting to solve a murder. Rather, they were interested in advancing a political agenda for the
Trump Administration. Specifically, it was their aim to have Mr. Wheeler confirm that: (i) Seth
Rich was responsible for the leak of DNC emails to WikiLeaks; and (ii) Seth Rich was murdered
by a Democrat operative because he leaked the emails to WikilLeaks.

10. Butowsky and Zimmerman hoped that, if they could confirm that Seth Rich
leaked the DNC emails to WikiLeaks, that would debunk reports the Russians were responsible
for the DNC hacks. In turn, Butowsky and Zimmerman hoped that, if they could shift the blame
for the DNC hacks from the Russians to Seth Rich, this would undermine reports of collusion
between Russia and the Trump Administration.

11. Butowsky and Zimmerman were not in this alone. Rather, in the weeks and
months leading up to the publication of the Article, Butowsky kept in regular contact with Trump
Administration officials — including Mr. Spicer, Mr. Bannon and Director of Public Affairs at the
Department of Justice, Sarah Flores — regarding his efforts relating to Seth Rich.

12. Moreover, Fox senior editors Greg Wilson and Refet Kaplan worked with
Zimmerman and Butowsky on the Article and made the decision to publish it on May 16, 2017.

13.  As noted above, Butowsky informed Mr. Wheeler two days before the Article
came out that President Trump had read it and wanted it published “immediately.”

14. Prior to that, Butowsky and Mr. Wheeler met with Mr. Spicer and provided him

with a copy of Mr. Wheeler’s investigative notes. Mr. Spicer asked to be kept abreast of



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 5 of 61

developments and, upon information and belief, Butowsky did keep Mr. Spicer abreast of
developments.

15.  Then, very shortly after the article was published, Mr. Wheeler called Butowsky
and demanded an explanation for the false statements attributed to him in the Article. Butowsky

stated that the quotes were included because that is the way the President wanted the Article,

referring to President Donald Trump.

16. A few days later, Butowsky wrote to Zimmerman, “I didn’t tell you yet but the

federal government is involved at this moment, behind the scenes and believe your story.”

17. The political motivations for the publication of the Article on May 16, 2017 also
are evidenced by many statements made between February and May 2017, including, inter alia:

. When Butowsky was told by controversial journalist Seymour (Sy) Hersh
of a purported FBI report establishing that Seth Rich sent emails to
WikiLeaks, he stated: “the _most important thing is this. Everyone,
there’s so many people throughout Trump’s four years and maybe eight
years are always going to fall back on the idea that he is not legitimate
and the Russians got him elected. This [information about Seth Rich
providing emails to WikilLeaks] changes all of that.”

. Butowsky also said that with this information, “[w]e_solve the problem
about Russians are the ones that gave the emails because that did not
happen. | know that did not happen.”

. Just before midnight on May 15, 2017, Butowsky sent an email regarding
Zimmerman’s Seth Rich story to various Fox producers and on air talent,
including Steve Doocy, Gavin Hadden, Ainsley Earhardt and Brian
Kilmeade. The email reads, in part: “If you have any questions about the
story or more information needed, call me at 972-[XXX-XXXX]. I'm
actually the one who’s been putting this together but as you know | keep
my name out of things because | have no credibility. One of the big
conclusions we need to draw from this is that the Russians did not hack
our computer systems and ste[a]l emails and there was no collusion like
trump with the Russians.”




Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 6 of 61

. At approximately the same time, Butowsky sent a text message to Mr.
Wheeler that reads, in part, “[t]he narrative in the interviews you might
use is that your and Malia’s work prove that the Russians didn't hack
into the DNC and steal the emails and impact our election.”

. The next morning, Butowsky sent text messages to Mr. Wheeler that read,
in part, “If you can, try to highlight this puts the Russian hacking story
to rest.” “Just reflecting: we need to emphasize the FBI has a report
that has been suppressed that shows that Seth rich did this. With Comey
recently being fired this will gain a lot of attention and it’s true.” “The
above and stating that the Russian _hacking narrative of stealing the
records from the DNC is officially dead.”

° Even after Mr. Wheeler confronted Zimmerman about her use of false
quotes, Zimmerman sent a text to Mr. Wheeler that stated, “Reread the
story we sent to you last night [with the false quotes] and stick to that

18. Notably, the word “we” in Zimmerman’s text referred to her and Butowsky.

19. Butowsky’s reference to former FBI Director James Comey’s termination is
critical.  On the morning of March 30, 2017, President Donald Trump called James Comey.
During the call, the President described the Russia investigation as a cloud that was impairing his
ability to act on behalf of the country. He said he had nothing to do with Russia and asked what
could be done to lift the cloud. The President went on to say that if there were some “satellite”
associates of his who did something wrong, it would be good to find that out, but that the
President hadn’t done anything wrong and hoped that Director Comey would find a way to get it
out that he was not being investigated. The Russia investigation continued and Director Comey

was fired on May 9, 2017. http://www.cnn.com/2017/06/07/politics/james-comey-memos-

testimony/index.html.

20.  On May 10, 2017 - the day after President Trump fired Director Comey —

Butowsky and Zimmerman called Mr. Wheeler to inform him that they had supposedly secured a



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 7 of 61

source at the FBI who confirmed that emails were sent between Seth Rich and WikiLeaks. This
anonymous source was cited in the Article.

21. The following day, on May 11, 2017, Zimmerman sent Mr. Wheeler a draft of the
Article. Butowsky was cc’d on the email. The draft did not contain any quotes from Mr.
Wheeler to the effect that Seth Rich had sent any emails to WikiLeaks, nor did the draft quote
Mr. Wheeler as saying that the DNC, Democratic Party or Clintons were engaged in a cover-up.

22. Three days later, Butowsky informed Mr. Wheeler that President Trump had read
a draft of the story and wanted it published “immediately.” Upon information and belief,
President Trump wanted the Article published to help lift the cloud of the Russia investigation.

23. Less than 24 hours later, on May 15, 2017, via email, Zimmerman informed Mr.
Wheeler that the Article would be published imminently. Butowsky was cc’d on the email. The
story was published the following morning with the false quotations from Mr. Wheeler that were
clearly fabricated to lend support to the claim that Seth Rich, and not the Russians, was the
source for the DNC emails released on WikilLeaks. Indeed, following the publication of the
story, Zimmerman and Butowsky admitted that the parts of the story regarding “the emails” and
“the connection to Wikileaks” had not, in fact, come from Mr. Wheeler.

24.  On May 23, 2017, Fox finally retracted the Article and issued the following
statement, “the May 16 story was not initially subjected to the high degree of editorial scrutiny
we require for all our reporting. Upon appropriate review, the article was found not to meet
those standards and has since been removed,” the statement said. “We will continue to
investigate this story and will provide updates as warranted.”

25. However, Fox did not clear Mr. Wheeler’s name and never admitted that

Zimmerman had misquoted him. As such, Mr. Wheeler requested and attended a meeting with



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 8 of 61

Dianne Brandi, Fox News’s Executive Vice President, Legal and Business Affairs, and Jay
Wallace, Fox News’s Executive Vice President of News and Editorial. Mr. Wheeler explained
to Ms. Brandi and Mr. Wallace that he had not provided Zimmerman with the quotations she
used in her article. He also informed Ms. Brandi and Mr. Wallace that Zimmerman had admitted
that Mr. Wheeler had not provided her the information regarding WikiLeaks that she attributed
to him in the Article. Nevertheless, to this day Fox has not issued any statement admitting that
the quotes attributed to Mr. Wheeler were not made by him, nor has Fox apologized to Mr.
Wheeler.

26. Because Fox, Butowsky and Zimmerman have refused to publically confirm that
Mr. Wheeler never made the comments, he has experienced substantial professional and
reputational harm.

27. At the same time that Fox was helping the Trump Administration divert public

attention away from the Russian hacking scandal, Fox Executives were testifying under oath
before British regulators about how equipped the Company is to control Sky plc (“Sky”), the
British media conglomerate.

28.  Specifically, Fox Executives, including Gerson Zweifach (“Zweifach”), General
Counsel and Chief Compliance Officer of Twenty-First Century Fox, declared to British
regulators that Fox is “fit and proper” to own Sky despite the attenuating power to influence the
news agenda and the political process. On at least four occasions, March 27, 2017, April 11,
2017, May 11, 2017 and May 30, 2017, Zweifach and other Fox Executives met with officials in
London in an attempt to convince them that Fox had in place procedures to ensure compliance
with broadcasting standards to purchase Sky, and to alleviate concerns regarding Fox’s ability to

influence the media.



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 9 of 61

29.  Shockingly, it is clear that simultaneous with such baseless claims of
nonpartisanship, Fox was contriving with Butowsky and members of the Trump Administration
to publish and disseminate fake news to affect politics in America.

30. Such devious scheming is precisely why British regulators have yet to provide a
green light to Fox for the Sky takeover bid, and why many U.K. politicians question whether Fox
is capable of news dissemination in a fair and neutral manner.

31. The overt alliance between Rupert Murdoch’s media conglomerate and Donald
Trump is longstanding. Notwithstanding Ofcom’s inquiries into Fox’s ability to convey news in
a nonpartisan manner, the collaboration appears only to have deepened since President Trump’s
Administration took over the White House.

32. By way of example only, on July 26, 2017, President Trump dined with Fox’s star
host Sean Hannity, former Fox co-president Bill Shine and the former White House
communications director Anthony Scaramucci. According to The Washington Post, a senior
White House official said that the four men met to “discuss overhauling the West Wing staff and

[Trump’s] political strategy.” https://www.washingtonpost.com/news/post-

politics/wp/2017/07/26/trump-dines-with-sean-hannity-ousted-fox-executive-bill-shine-and-

scaramucci/?utm term=.56065337c58a.

33.  As a result of the abhorrent conduct described herein, Mr. Wheeler brings claims
for defamation against Defendants Twenty-First Century Fox, Inc. (“21st Century Fox”), Fox
News Network LLC (“Fox News”) (21st Century Fox and Fox News, together, “Fox”), Malia

Zimmerman and Ed Butowsky.



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 10 of 61

JURISDICTION AND VENUE

34. The Court has subject matter jurisdiction over this action pursuant to 28 U.S.C. §
1332(a), as Mr. Wheeler is a resident of the state of Maryland and: (i) Defendants Twenty-First
Century Fox, Inc. and Fox News Network LLC are Delaware corporations with their principal
place of business in New York County, New York; (ii) Defendant Malia Zimmerman resides in
California; and (iii) Defendant Ed Butowsky resides in the state of Texas. Thus, there is
complete diversity between Plaintiff and Defendants. In addition, pursuant to 28 U.S.C. §
1332(a), the amount in controversy, exclusive of costs and interest, is in excess of $75,000.

35.  This Court has personal jurisdiction over Defendants Twenty-First Century Fox,
Inc. and Fox News Network LLC pursuant to New York Civil Practice Law and Rules § 301
(“CPLR™) because Defendants Twenty-First Century Fox, Inc. and Fox News Network LLC
have offices and their principal places of business in New York, New York, and the causes of
action alleged herein arise out of Defendants Twenty-First Century Fox, Inc.’s and Fox News
Network LLC’s activities in New York, New York. This Court also has personal jurisdiction
over Defendants Twenty-First Century Fox, Inc. and Fox News Network LLC under CPLR
302(a) because this action arises out of Defendants Twenty-First Century Fox, Inc.’s and Fox
News Network LLC’s transaction of business and/or supply of services in New York, New York.

36.  This Court has personal jurisdiction over Defendant Malia Zimmerman pursuant
to CPLR 8 301 because Defendant Zimmerman works for Defendants Twenty-First Century Fox,
Inc. and Fox News Network LLC, including by reporting to her supervisors who work at
Defendants Twenty-First Century Fox, Inc.’s and Fox News Network LLC’s principal places of
business located at 1211 Avenue of the Americas, New York, New York, and the causes of action

alleged herein arise out of Defendant Zimmerman’s activities in New York, New York. This

10



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 11 of 61

Court also has personal jurisdiction over Defendant Zimmerman under CPLR 302(a) because
this action arises out of Defendant Zimmerman’s transaction of business and/or supply of
services in New York, New York.

37. This Court has personal jurisdiction over Defendant Ed Butowsky pursuant to
CPLR § 301 because Defendant Butowsky works as an agent for Defendants Twenty-First
Century Fox, Inc. and Fox News Network LLC, including by performing work for Defendants
Twenty-First Century Fox, Inc. and Fox News Network LLC at their principal place of business,
located at 1211 Avenue of the Americas, New York, New York, and the causes of action alleged
herein arise out of Defendant Butowsky’s activities in New York, New York. This Court also has
personal jurisdiction over Defendant Butowsky under CPLR 302(a) because this action arises out
of Defendant Butowsky’s transaction of business and/or supply of services in New York, New
York.

38. Venue is proper in this district pursuant to 28 U.S.C. § 1391(b) because
Defendants Twenty-First Century Fox, Inc. and Fox News Network LLC reside in this judicial
district and a substantial portion of the events or omissions giving rise to this action occurred in
this judicial district.

PARTIES

39. Plaintiff Rod Wheeler is a resident of the state of Maryland. Mr. Wheeler is a
former Washington DC homicide detective and now works in the private sector as an
investigator. The family of Seth Rich (“Rich Family”) hired Mr. Wheeler to conduct a private
investigation of Seth Rich’s murder. Butowsky agreed to pay for all of Mr. Wheeler’s work in
connection with this investigation. For more than a decade, on a “per appearance”’ basis, Mr.

Wheeler has appeared on Fox programs to comment on local and national crime stories.

11



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 12 of 61

40. Defendant Twenty-First Century Fox, Inc. is duly organized and existing under
and by virtue of the laws of the State of Delaware, and has its principal place of business at 1211
Avenue of the Americas, New York, New York. At all relevant times, Twenty-First Century Fox,

Inc. publishes its content for www.foxnews.com from its headquarters at 1211 Avenue of the

Americas, New York, New York. At all relevant times, Twenty-First Century Fox, Inc. airs its
programs on network channels from its headquarters at 1211 Avenue of the Americas, New York,
New York.

41. Defendant Fox News Network LLC is a limited liability company duly organized
and existing under and by virtue of the laws of the State of Delaware, and has its principal place
of business at 1211 Avenue of the Americas, New York, New York. Fox News Network LLC is a
wholly owned subsidiary of Twenty-First Century Fox, Inc.

42. Defendant Malia Zimmerman resides in Los Angles, California. Defendant
Zimmerman is an investigative reporter at Fox that reports to Fox editors, including Greg
Wilson, the Deputy Managing editor of foxnews.com and Refet Kaplan, Managing Director of
foxnews.com, who work out of Fox’s headquarters located at 1211 Avenue of the Americas, New
York, New York.

43. Defendant Ed Butowsky resides in Addison, Texas. Defendant Butowsky is an
“internationally known financial advisor” that advises clients throughout the U.S., including in
New York. Defendant Butowsky regularly and frequently performs work for Fox at its
headquarters, located at 1211 Avenue of the Americas, including, but not limited to, by appearing
on live programs for Fox in his position as a “Fox News Financial Advisor Analyst.” These
programs air from the Fox studios located at 1211 Avenue of the Americas, New York, New

York. Defendant Butowsky also regularly and frequently writes articles for Fox. These articles

12



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 13 of 61

are disseminated nationally through Fox’s headquarters at 1211 Avenue of the Americas,

including online at www.foxbusiness.com. Additionally, in connection with the specific events

giving rise to this action, including the publication of the Article, Defendant Butowsky worked
with and was involved in the discussion of whether to publish the Article with Fox editors,
including Greg Wilson, the Deputy Managing editor of foxnews.com and Refet Kaplan,
Managing Director of foxnews.com. Mr. Wilson and Mr. Kaplan work out of Fox’s
headquarters, located at 1211 Avenue of the Americas, New York, New York.

FACTS

. ED BUTOWSKY’S CONNECTIONS TO NEW YORK

44.  Butowsky transacts substantial business in New York, including New York City,
and contracts to supply goods and services in New York, including New York City. Butowsky
conducts such business and services through his private financial consulting services. By way of
example only, Butowsky has clients that reside in New York, and for purposes of his private
consulting, Butowsky consults with and retains the services of financial experts who reside and
work out of New York, New York.

45.  According to his website, Butowsky works for wealthy individuals, including “top
athletes” and “celebrities,” throughout the U.S., that requires him to regularly conduct business
in New York, New York, including working with “Wall Street based” financial experts.
Butowsky founded an exclusive investment club for athletes throughout the U.S. called the

Clubhouse Investment Club (the “Club”).  https://www.lifehealth.com/athletes-celebrities-

finance-qurus-form-exclusive-club-for-investors/.

46. In connection with the Club, Butowsky advertises that his “team” consists of

“research analysts, venture capital investment professionals and private equity experts... from

13



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 14 of 61

Wall Street including institutional investors, all-star analysts, venture capitalists and investment
bankers.”

47. For years, including in 2017, Butowsky worked extensively with Fox, in his
position as a “Fox News Financial Advisor Analyst.” As part of this work, Butowsky has
appeared on countless Fox programs, all of which are produced and aired through Fox’s
headquarters, located at 1211 Avenue of the Americas, New York, New York. In connection with
this work, Butowsky regularly comes to New York, New York, and appears on live programs.
Also in connection with these appearances, Butowsky works with producers and senior Fox
executives who work out of Fox’s headquarters, 1211 Avenue of the Americas.

48. By way of example only, on the following dates, Butowsky appeared on Fox

programs in this capacity:

. January 13, 2017, http://www.edbutowsky.com/vlog/stock-market-
valuation-analysis/;

. January 15, 2017, http://www.edbutowsky.com/fox-
news/lowering-corporate-tax-rate-lead-greater-investment/;

. February 10, 2017, http://www.edbutowsky.com/fox-business/us-
markets-hit-time-highs-president-trumps-tax-comments/;

. February 17, 2017, http://www.edbutowsky.com/fox-business/ed-
butowsky-joins-varney-company-2-15-17/;

o February 24, 2017, http://www.edbutowsky.com/fox-business/ed-
butowsky-joins-varney-co-2-24-17/;

° March 2, 2017, http://www.edbutowsky.com/fox-business/not-
normal-presidential-rally/;

° March 2, 2017, http://www.edbutowsky.com/fox-business/gold-
still-worth-hype/;

° March 9, 2017, http://www.edbutowsky.com/fox-business/stock-
markets-shrug-off-turmoil-avoid-sell-off-for-now/;

14



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 15 of 61

° March 30, 2017, http://www.edbutowsky.com/fox-business/how-
will-markets-react-to-health-deal/;

. April 6, 2017, http://www.edbutowsky.com/fox-business/big-tech-
fab-five-leading-the-way-in-the-market/;

. April 17, 2017, http://www.edbutowsky.com/fox-business/stock-
market-optimism-returns/;

. April 21, 2017, http://www.edbutowsky.com/fox-
business/corporate-tax-reform-this-year;

. April 30, 2017, http://www.edbutowsky.com/fox-business/gdp-
report-shows-weak-growth-g1/; and

. May 12, 2017, http://www.edbutowsky.com/media-center/signs-
economic-growth-horizon/.

49, Butowsky also frequently writes articles for Fox that are published by Fox,
through its headquarters located at 1211 Avenue of the Americas, including online at

www.FoxBusiness.com. As a necessary part of his appearances, Butowsky regularly and

frequently works with producers and senior Fox executives who work out of Fox’s headquarters,
1211 Avenue of the Americas.

50. Butowsky also appears on other networks that are based in New York, New York,
and that air programs from New York, including CNN, ABC, CBS, NBC, CNBC, Bloomberg TV
and China TV. In connection with this work, Butowsky regularly comes to New York, New
York, and appears on live programs for these networks.

51. Butowsky also regularly speaks on radio shows broadcast around the country,
including in New York, such as “Mad Dog Radio” and “Bloomberg Radio.”

52.  Butowsky’s site claims that in 2010, he founded “Paramount Access Advisors,
LLC: aregistered investment company designed to work with RIAs (registered investment

advisors) and broker dealers around the country.”

15



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 16 of 61

53.  As alleged herein, Butowsky and Zimmerman collaborated and worked on the
content of the Article for months prior to the publication on May 16, 2017. As part of
Butowsky’s and Zimmerman’s efforts to persuade Fox to publish the Article, Butowsky and
Zimmerman recruited Mr. Wheeler to obtain “evidence” from his private investigation into Seth
Rich’s murder, such that they could use him as a potential source in their reporting to argue that
the Russians were not involved in the hacking of DNC emails and subsequent leak to WikiLeaks.

54. At all relevant times, Butowsky’s and Zimmerman’s work on the substantive
content of the Article was a joint effort. As alleged herein, Mr. Wheeler received the majority of
email communications about his private investigation from Butowsky with Zimmerman cc’d.
Further, countless phone calls were had between Mr. Wheeler, Butowsky and Zimmerman,
during which they wanted Mr. Wheeler to talk about his private investigation.

55. Countless group texts between Mr. Wheeler, Butowsky and Zimmerman also were
exchanged about Mr. Wheeler’s ongoing private investigation.

56. At all relevant times, Butowsky and Zimmerman regularly were in contact with
Fox executives, including producers, editors and on air talent, who worked out of Fox’s
headquarters at 1211 Avenue of the Americas, to discuss what they were working on in
connection with the content of the Article.

57. Butowsky readily admitted to these Fox executives that he was the “force” behind
the Article and had been pushing the publication to happen.

58. Upon information and belief, Butowsky and Zimmerman, separately and together,
met with Fox executives at headquarters in New York City to discuss the substance and content

of the Article prior to its publication.

16



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 17 of 61

59.  As detailed herein, Butowsky and Zimmerman exchanged multiple drafts of the
Article prior to the publication date, including with Fox executives.

60. These Fox executives, including but not limited to supervising editors Greg
Wilson and Refet Kaplan, work from 1211 Avenue of the Americas, where Fox’s publication
decisions are made and where content is disseminated electronically, over multiple internet

platforms, including www.foxbusiness.com.

61. In connection with their work to draft the Article and have it published, Butowsky
and Zimmerman were transacting business in New York, New York and supplying services and
goods in New York City.

62. In connection with their work and participation with Fox editors and executives to
publish the Article online on May 16, 2017, Butowsky and Zimmerman were transacting
business in New York, New York and supplying services and goods in New York, New York.

63. Sometime in the 48 or 72 hours after the Article was published, Fox summoned
Butowsky to 1211 Avenue of the Americas to personally meet and discuss the Article with
several Fox executives, including Mr. Kaplan. In response, Butowsky came to New York and in
fact met with Mr. Kaplan sometime during the week of May 16, 2017. Additionally, after this
action was commenced on August 1, 2017, Butowsky appeared on CNN with host Chris Cuomo

to discuss the Article. https://www.youtube.com/watch?v=eTWZ9lkPalE.

64. During the live program on August 1, 2017, after repeatedly claiming that Mr.
Wheeler was “lying,” Butowsky told Mr. Cuomo that he “had proof” to show that Mr. Wheeler
was lying and that Butowsky would “come up tomorrow [to NYC] and hand it to you.” Id.

65.  Because Mr. Wheeler’s defamation claims arise from the false statements that

Butowsky, Zimmerman and Fox editors credited him with saying, and Butowsky and

17



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 18 of 61

Zimmerman at all times worked with Fox executives in New York, New York to draft, edit and
decide to publish the Article with the false quotes via Fox’s online platform that is operated and
managed at 1211 Avenue of the Americas, Butowsky and Zimmerman transacted business, and
supplied services and goods in New York, New York, in connection with the defamatory Article.
66. Notably, in connection with recent motions filed by Butowsky in this action, he
submitted a sworn affidavit that fails to state that Butowsky does not conduct any business
within New York nor does it state that Butowsky does not supply services or goods in New York.

1. MALIA ZIMMERMAN

67. Malia Zimmerman is an investigative journalist at Fox News.
68. Prior to Fox, Zimmerman was the founder and President of the Hawaii Reporter.

http://www.civilbeat.org/2015/01/editors-desk-hawaii-reporters-malia-zimmerman-bids-aloha/.

The Hawaii Reporter was a news website funded primarily by Watchdog.org, part of the
conservative Franklin Center for Government and Public Integrity. Id. Zimmerman left the
Hawaii Reporter in January 2015 to work for Fox News. 1d.

69.  Zimmerman transacts substantial business in New York, including New York City,
and contracts to supply goods and services in New York, including New York City. Zimmerman
conducts such business and services through, inter alia, her work for Fox as an investigative
reporter.

70. At all relevant times, Zimmerman reported directly to Greg Wilson, the Deputy
Managing editor of foxnews.com and Refet Kaplan, Managing Director of foxnews.com. Mr.
Wilson and Mr. Kaplan work out of Fox’s headquarters located at 1211 Avenue of the Americas,

New York, New York.

18



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 19 of 61

71. Upon information and belief, Zimmerman regularly came to New York, New York
to meet with Fox editors.

72. Zimmerman performs substantial work for Fox in connection with her work as a
reporter, including the numerous articles that she has authored and had published by Fox. These
articles were drafted, edited and approved by her supervisors, Mr. Wilson and Mr. Kaplan, who
work out of Fox’s headquarters located at 1211 Avenue of the Americas, New York, New York.
As such, Zimmerman transacts business in New York, New York and has supplied services and
goods in New York, New York.

73.  As set forth supra, at 1 56 to 62, because Mr. Wheeler’s defamation claims arise
from the false statements that Butowsky, Zimmerman and Fox editors credited him with saying,
and Butowsky and Zimmerman at all times worked with Fox executives in New York, New York
to draft, edit and decide to publish the Article with the false quotes via Fox’s online platform that
is operated and managed at 1211 Avenue of the Americas, Butowsky and Zimmerman transacted
business, and supplied services and goods in New York, New York, in connection with the
defamatory Article.

I11.  DEMOCRATIC NATIONAL COMMITTEE HACKING SCANDAL AND
MURDER OF SETH RICH

74, News of the DNC hacking scandal broke on June 14, 2016 when the Washington
Post reported that two groups working for the Russian government had accessed the DNC’s
computer network and were monitoring the DNC’s emails and chat communications.

https://www.washingtonpost.com/world/national-security/russian-government-hackers-

penetrated-dnc-stole-opposition-research-on-trump/2016/06/14/cf006ch4-316e-11e6-8ff7-

7b6c1998b7a0 story.html?hpid=hp rhp-; http://www.cnn.com/2016/12/26/us/2016-presidential-

campaign-hacking-fast-facts/index.html.

19



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 20 of 61

75.  OnJuly 22, 2016, WikiLeaks released nearly 20,000 emails from the accounts of
seven DNC officials. The emails included controversial statements from former DNC
Chairwoman, Debbie Wasserman Schultz, indicating bias on the part of the Democratic Party
against Bernie Sanders and in favor of Hillary Clinton.

http://www.cnn.com/2016/12/26/us/2016-presidential-campaign-hacking-fast-facts/index.html.

76. On October 7, 2016, the Department of Homeland Security released a statement
that said that the U.S. Intelligence Community (“USIC”) was “confident that the Russian
Government directed the recent compromises of e-mails from US persons and institutions,

including from US political organizations.” https://www.dhs.gov/news/2016/10/07/joint-

statement-department-homeland-security-and-office-director-national. Subsequently, in

December 2016, the CIA and FBI both determined that Russia hacked the DNC and that Russia

sought to help President Donald Trump win the White House. https://www.washingtonpost.com/

graphics/2017/world/national-security/russia-hacking-timeline/?utm term=.06444hce83f0.

77.  Seth Rich, a 27-year old DNC staffer, was murdered on July 10, 2016. Police
determined that the murder occurred in the course of a botched robbery.

78. By the end of August 2016, a number of individuals theorized that Seth Rich —
and not the Russians — was actually WikiLeaks’ source for the DNC emails published on July 22,

2016. http://insider.foxnews.com/2016/08/25/assange-refers-murdered-dnc-staffer-alleged-

potential-wikileaks-source.

79.  On August 9, 2016, Julian Assange, the founder of WikiLeaks, made numerous
cryptic statements regarding Seth Rich’s potential role as the source of the DNC emails to
WikiLeaks. Id. These comments fueled a growing conspiracy theory on Twitter, and later on

message boards on reddit and 4chan that Seth Rich’s death was connected to the DNC.

20



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 21 of 61

http://www.latimes.com/business/hollywood/la-fi-ct-seth-rich-conspiracy-20170523-

htmlstory.html.

IV. THE “CLOUD” OF THE RUSSIA INVESTIGATION

80.  On the morning of March 30, 2017, President Donald Trump called then FBI
Director James Comey. During the call, the President described the Russia investigation as a
cloud that was impairing his ability to act on behalf of the country. He said he had nothing to do
with Russia and asked what could be done to lift the cloud. The President went on to say that if
there were some “satellite” associates of his who did something wrong, it would be good to find
that out, but that the President hadn’t done anything wrong and hoped that Director Comey
would find a way to get it out that he was not being investigated. Director Comey was fired on

May 9, 2017. http://www.cnn.com/2017/06/07/politics/james-comey-memaos-

testimony/index.html.

V. BUTOWSKY RECRUITS MR. WHEELER TO INVESTIGATE THE MURDER
OF SETH RICH

81. Mr. Wheeler is a former Washington D.C. Police homicide detective and current
private investigation consultant.

82.  On February 23, 2017, Mr. Wheeler received a text message from Butowsky. The
message — which was the first communication Mr. Wheeler ever had with Butowsky — read:

“| appreciate you reading this text message. We have many mutual
friends including Adam Housley and many others from Fox News.
Although I’'m not a paid fox contributor, | do appear frequently on
the News channel as well as the business channel. | watched your
work for years and admire what you wearing [sic] on television.
Behind the scenes | do a lot of work, (unpaid) helping to uncover
certain stories, my biggest work was revealing most of what we
know today about Benghazi. 1’m looking for some assistance on
something that happened in Washington | would appreciate if you
would give me a call at 972.XXX.XXXX. Of all the people you
have met in your line of work you have put me right next to those

21



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 22 of 61

you view as the most confidential. | am extremely discreet. Is
there a time | can give you a call this morning?”

83.  Shortly thereafter, Mr. Wheeler called Butowsky and spoke with him for
approximately 20 minutes. Butowsky stated that he was calling to enlist Mr. Wheeler to conduct
an investigation into the Seth Rich murder. Butowsky explained that the Rich Family was
looking to engage an investigator (Mr. Wheeler), and that Butowsky had agreed to foot the bill.
Mr. Wheeler informed Butowsky that although he did vaguely recall the details of the murder, it
was Mr. Wheeler’s impression that the case was a botched robbery as the Washington D.C.
police had previously reported. Mr. Wheeler informed Butowsky that he would be delighted to
assist the Rich Family and try to identify a suspect.

84.  As it turned out, Butowsky and Zimmerman, whom Mr. Wheeler learned was
working with Butowsky, were not simply Good Samaritans attempting to solve a murder.
Rather, Butowsky and Zimmerman were interested in advancing a political agenda. Specifically,
it was their aim to have Mr. Wheeler’s investigation confirm that: (i) Seth Rich was responsible
for the leaks of DNC emails to WikiLeaks; and (ii) Seth Rich was murdered by a Democrat
operative because he leaked the emails to WikiLeaks.

85. Butowsky and Zimmerman hoped that, if Mr. Wheeler could confirm that Seth
Rich leaked the DNC emails to WikiLeaks that would debunk reports the Russians were
responsible for the DNC hacks. In turn, Butowsky and Zimmerman hoped that, if Mr. Wheeler
could shift the blame for the DNC hacks from the Russians to Seth Rich, this would undermine
reports of collusion between Russia and the Trump Administration.

86. Indeed, before Butowsky ever contacted Mr. Wheeler, he had already had a

conversation on this topic with Seymour (Sy) Hersh. Mr. Hersh is an American investigative

22



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 23 of 61

journalist who is notorious for using anonymous sources and is responsible for publishing a
number of highly controversial stories.

87. During his conversation with Butowsky, Mr. Hersh claimed that he had received
information from an “FBI report.” Mr. Hersh had not seen the report himself, but explained: “I
have somebody on the inside who will go and read a file for me. And | know this person is
unbelievably accurate and careful. He’s a very high level guy.”

88.  According to Mr. Hersh, his source told him that the FBI report states that, shortly
after Seth Rich’s murder, the D.C. police obtained a warrant to search his home. When they
arrived at the home, the D.C. police found Seth Rich’s computer, but were unable to access it.
The computer was then provided to the D.C. police Cyber Unit, who also were unable to access
the computer. At that point, the D.C. police contacted the Cyber Unit at the FBI’s Washington
D.C. field office. Again, according to the supposed FBI report, the Washington D.C. field office
was able to get into the computer and found that in “late spring early summer [2016], [Seth Rich]
[made] contact with Wikileaks.” “They found what he had done. He had submitted a series of
documents, of emails. Some juicy emails from the DNC.” Mr. Hersh told Butowsky that Seth
Rich “offered a sample [to WikiLeaks][,] an extensive sample, you know I’m sure dozens, of
emails, and said | want money.”

89.  Among other things, during the conversation Butowsky said, “the most important

thing is this. Everyone, there’s so many people throughout Trump’s four years and maybe

eight years are always going to fall back on the idea that he is not legitimate and the Russians

got him elected. This [information about Seth Rich providing emails to WikilLeaks] changes

all of that.” He also said that with this information, “[w]e solve the problem about Russians are

23



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 24 of 61

the ones that gave the emails because that did not happen. | know that did not happen.”

Finally, Butowsky told Mr. Hersh:
“You don’t have to go to the White House, but I have a great history of
getting things, of getting things out there without people knowing that
I’m the one who did it.”

90. Mr. Hersh cautioned Butowsky that the information was not necessarily true, and
that, even if true, it did not preclude the possibility that the Russians also hacked the DNC.

91. In addition, throughout March 2017, Butowsky exhibited a great deal of anxiety
with Jack Burkman, a Republican lobbyist who claimed to have evidence that Seth Rich was
killed by Russian operatives after Seth Rich discovered that the Russians had hacked the DNC.
Obviously this narrative would contradict the story Butowsky wanted to write, and on March 2,
2017, Butowsky asked Zimmerman for Mr. Burkman’s contact information and stated, “l need to
shut him up.” As Mr. Burkman began to gain additional notoriety, Butowsky’s anxiety grew.
On March 23, 2017, immediately after the Rich Family announced that Burkman was involved in
setting up a go-fund-me page to assist in investigating the Seth Rich murder, Butowsky wrote to
Mr. Wheeler, “I am having a huge anxiety over Burkman today.”

92.  On Tuesday, February 28, 2017 Mr. Wheeler met with Butowsky at a restaurant
on Capitol Hill in Washington D.C. When Mr. Wheeler arrived, he was surprised to find that
Butowsky was accompanied by Zimmerman. Butowsky advised Mr. Wheeler that Zimmerman
was an investigative journalist with Fox News, and had been investigating the death of Seth Rich
for several months.

93. Following their lunch, Butowsky introduced Mr. Wheeler to the Rich Family.
However, before doing so, Butowsky warned Mr. Wheeler: “Make sure to play down Fox News,

don’t mention you know Malia [Zimmerman].”

24



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 25 of 61

94. Over the course of the following weeks, Mr. Wheeler had multiple conversations
with the Rich Family regarding his retention. Mr. Wheeler spoke during this time with Seth’s
father, Joel, Seth’s mother, Mary, and Seth’s brother, Aaron.

95. On March 14, 2017, the Rich Family and Mr. Wheeler entered into a written
agreement (the “Agreement”), for Mr. Wheeler to interview and investigate “with regards to the
official police investigation surrounding the death of Seth Rich.”

96. The Agreement was between the Rich Family and Capitol Investigations/Rod
Wheeler Private Investigation Consultants, Mr. Wheeler’s private investigation company.

97. The Agreement involved Mr. Wheeler’s work as a private investigative consultant
and had no connection with his appearances on Fox programs to comment on crime stories.

98. Mr. Wheeler’s work for Fox was on an “as needed” basis only that resulted in 10
hours or less, on average, a week. The majority of Mr. Wheeler’s time was spent working on
private investigations and providing individuals and businesses with security consulting services.

99.  As part of the Agreement, and set forth expressly, was the understanding that
Butowsky, the “third party,” was at all times responsible for payment to Mr. Wheeler for his
work on behalf of the Rich Family.

100. On or about April 2017, Butowsky wired $5,000 to Mr. Wheeler as an up-front
payment for the investigation. Rather than use his own bank account to send the wire, Butowsky
used an account in the name of “GOOGIE, LP.”

101. At all relevant times, Butowsky intended that Mr. Wheeler’s investigation would
provide the proof that he and Zimmerman hoped would show that the Russians were not

responsible for hacking the DNC emails given to WikiLeaks. Butowsky told Mr. Wheeler that he

25



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 26 of 61

would be working on the investigation and going through Butowsky in order to provide any
information to Zimmerman.

102. Thereafter, Mr. Wheeler proceeded to conduct his own investigation into the
murder of Seth Rich. This work included interviews with Seth Rich’s relatives, co-workers and
friends. It also included review of evidence that was available to him through the D.C. police.
As a standard part of his investigative work, Mr. Wheeler drafted contemporaneous notes that
would eventually assist in a final report of his investigation.

VI. APRIL 2017

103. On April 18, 2017, Butowsky sent a text message to Mr. Wheeler that stated: “Are

you in Washington DC area on Thursday afternoon? | am meeting Sean spicer and want you

with_me.” Butowsky’s purpose in meeting with Mr. Spicer, President Trump’s former press
secretary, was to keep him abreast of his investigation of the Seth Rich murder. Indeed, on April

19, 2017, Butowsky sent the following text message to Mr. Wheeler: “Do_you have summary

done vet?] 1 Just bulletpointed. Just want to make sure we get point to Sean easily.”

Butowsky and Mr. Wheeler did in fact meet with Mr. Spicer on April 20, 2017 to keep him
informed about the Seth Rich murder investigation. Mr. Spicer was provided with a copy of Mr.
Wheeler’s investigative narrative and asked Butowsky and Mr. Wheeler to keep him abreast of
any developments in the case. Upon information and belief, Butowsky did just that.

104. On April 19, the day before Butowsky and Mr. Wheeler met with Mr. Spicer, Mr.
Wheeler met with Sarah Flores, the Director of Public Affairs at the Department of Justice

(“DOJ”). Although Mr. Wheeler’s meeting did not concern Seth Rich, unbeknownst to Mr.

Wheeler at the time, Butowsky had already reached out to talk with Ms. Flores about the Seth

Rich murder “investigation.” Butowsky sent a text message to Mr. Wheeler that stated: “She

26



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 27 of 61

[Ms. Flores] knows me well. Tell her I said hello. Let her know why | was calling her, Seth
Rich. Ask her to keep it quiet because we don’t know [ ] who the good or the bad people are
anymore. But we know she’s one of the really good ones.”

105. At all relevant times, Butowsky and Zimmerman were corresponding and talking
to Mr. Wheeler about his investigation of Seth Rich’s murder, what steps he was taking in the
investigation, including who Mr. Wheeler had spoken to and records he had reviewed.

106. On April 24, 2017, Mr. Wheeler was able to interview Detective Della-Camera,
who worked for the Washington D.C. Metro Police Department. Detective Della-Camera is the
lead homicide detective on the Seth Rich case. The night before the interview, Mr. Wheeler
received an email from Butowsky that stated: “Della camera is either helping us or we will go
after him as being part of the coverup.” This email was between Butowsky, Zimmerman and Mr.
Wheeler.

107. Also during this time, Zimmerman sent Mr. Wheeler numerous emails about
“research” she had conducted on Detective Della-Camera and the DC police’s homicide
investigation of Seth Rich. Butowsky was cc’d on many of these emails.

108. Mr. Wheeler eventually met with Detective Della-Camera on April 25, 2017.
Detective Della-Camera confirmed that he still believed that Seth Rich’s murder was the result of
a robbery gone bad. Detective Della-Camera also stated that he had nothing to say or show that
would suggest the shooting was related to emails or anything other than a street robbery.
Detective Della-Camera also stated that he had no knowledge of any FBI involvement with the
Seth Rich murder investigation. Finally, Detective Della-Camera stated that he did not have

anything pointing the finger at the DNC other than the conspiracy theories.

27



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 28 of 61

109. Although Butowsky and Zimmerman hoped that Detective Della-Camera would
say something to support their version of events, Mr. Wheeler reported the meeting and the
opinion of Detective Della-Camera that the murder was part of a botched robbery.

110. On April 29, 2017, at 3:36 p.m., without cc’ing Mr. Wheeler, Zimmerman had
sent Butowsky a draft of the Article that contained substantially similar to content to what she
sent to Mr. Wheeler on May 11, 2017. The subject line of the email read, “draft of story on Seth
Rich and Wikileaks.”

111. On May 4, 2017, at 3:52 p.m., Zimmerman sent another email to Butowsky, also
excluding Mr. Wheeler, with the same subject line that asked if Butowsky had “any news on the
key point.”

VIl. MAY 10,2017 TO MAY 15, 2017

112. On May 10, 2017 - the day after President Trump fired Director Comey —

Butowsky and Zimmerman called Mr. Wheeler to inform him that they had supposedly secured a
source at the FBI who confirmed that emails were sent between Seth Rich and WikiLeaks.

113. The following day, on May 11, 2017, Zimmerman sent Mr. Wheeler a draft of her
story regarding the Seth Rich murder. The draft did not contain any quotes from Mr. Wheeler to
the effect that Seth Rich had sent any emails to WikiLeaks, nor did the draft quote Mr. Wheeler
as saying that the DNC, Democratic Party or Clintons were engaged in a cover-up.

114. On May 14, 2017, at 3:38 p.m., Zimmerman sent another email to Butowsky —
and not to Mr. Wheeler — that contained a draft of the Article.

115. Unquestionably, Butowsky was working on the draft of the Article with

Zimmerman and involved in the finalization of the Article prior to publication.

28



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 29 of 61

116.  On the same day, May 14, 2017, Butowsky — who at that point was pressuring Mr.
Wheeler to complete his investigation — sent a text message to Mr. Wheeler that stated:

“Not to add any more pressure but the president [Donald Trump]
just read the article. He wants the article out immediately. It’s
now all up to you. But don't feel the pressure™

117. Butowsky’s text message was sent less than one week after President Trump fired
Director Comey. Upon information and belief, President Trump wanted the Article published to
help lift the cloud of the Russia investigation.

118. Moreover, just before Butowsky sent the text message above, he left a voicemail

for Mr. Wheeler in which he said, “A couple minutes ago | got a note that we have the full, uh,

attention of the White House, on this. And, tomorrow, let’s close this deal, whatever we’ve got

to do. But you can feel free to say that the White House is onto this now.”

119. Less than 24 hours later, on May 15, 2017, via email, Zimmerman told Mr.
Wheeler that the Article would be published imminently.

120.  Mr. Wheeler told Zimmerman he was traveling and could not review the drafts of
the story she sent to him throughout the day. Zimmerman asked Mr. Wheeler for certain
additional quotes to add to her story, and Mr. Wheeler provided them in writing. Specifically,
Zimmerman asked Mr. Wheeler for a quote regarding Debbie Wasserman Schultz and Donna
Brazile, two former Chairs of the DNC who apparently called Detective Della-Camera to inquire
as to why Mr. Wheeler was investigating the Seth Rich murder. Mr. Wheeler provided a quote —
in writing — regarding Ms. Wasserman Schultz and Ms. Brazile. Mr. Wheeler followed up with a
separate quote — also in writing — later that evening.

121. At no point in time did Mr. Wheeler say that his investigation revealed that Seth

Rich sent any emails to WikiLeaks. Mr. Wheeler never said this because he never had access to

29



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 30 of 61

Seth Rich’s emails or any device or evidence that would permit him to establish that Seth Rich
sent any emails to WikiLeaks. Butowsky and Zimmerman knew this fact.

122.  The only purported source saying that Seth Rich sent any emails to WikiLeaks
was Butowsky’s and Zimmerman’s supposed anonymous source within the FBI. Mr. Wheeler had
never even spoken with this anonymous source, to the extent he or she even exists. In fact, when
Mr. Wheeler was interviewed by a Fox affiliate on the evening of May 15, 2017, he made sure
not to confirm as fact the proposition that Seth Rich sent emails to WikilLeaks, instead
confirming only that a “source” (i.e., Zimmerman’s and Butowsky’s alleged source) had
information that could link Seth Rich to WikiLeaks.

123. Later in the evening on May 15, 2017, Butowsky sent an email regarding the
Avrticle to various Fox News producers and on air talent, including Steve Doocy, Gavin Hadden,
Ainsley Earhardt, Brian Kilmeade, Lauren Petterson, Sean Groman and Alan Hall. The email
reads:

“The story is up or will be up very early tomorrow morning. Rod
Wheeler is up and ready to give interviews. There’s more to come
on the story but for now this is a massive story there’s [sic] going
to be talked about for a long time. If you have any questions
about the story or more information needed, call me at 972-
XXX-XXXX. I’'m_actually the one who’s been putting this
together but as you know | keep my name out of things because
I_have no credibility. One of the big conclusions we need to draw
from this is that the Russians did not hack our computer systems

and ste[a]l emails and there was no collusion like trump with the
Russians.”

124. At approximately the same time, Butowsky sent a text message to Mr. Wheeler

that reads, in part, “[t]he narrative in the interviews you might use is that your and Malia’s

work prove that the Russians didn’t hack into the DNC and steal the emails and impact our

election.”

30



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 31 of 61

125.  Throughout the day on May 15, 2017, Zimmerman and her editors, Mr. Wilson
and Mr. Kaplan, engaged in multiple discussions about the Article, including the exchange of
drafts via email.

VIill. MAY 16, 2017

126. On the morning of May 16, 2017, Fox published the Article on its site
foxnews.com, prominently displaying it as the lead story on Fox’s homepage.

127. Fox claims that each month, more than 25 million viewers visit foxnews.com via
desktop and more than 34 million users visit the site via mobile devices. As such, Fox knew that
the Article containing the defamatory statements would be viewed by millions of people and
republished by major online media outlets.

128.  Mr. Kaplan and Mr. Wilson made the decision to publish the Article.

129. The Article attributed two quotations to Mr. Wheeler relevant to this action. First,
the Article falsely quoted Mr. Wheeler as stating: “My investigation up to this point shows there
was some degree of email exchange between Seth Rich and Wikileaks.” Mr. Wheeler did not
provide this quote or make this statement. This statement is false. Butowsky, Zimmerman and
the Fox editors knew that Mr. Wheeler had never said that his investigation established an email
exchange between Seth Rich and WikiLeaks. To the contrary, Mr. Wheeler had informed
Butowsky and Zimmerman that he was denied access to Seth Rich’s personal devices, including
his cell phones, laptop and email accounts. Given the magnitude of what it would mean had Mr.
Wheeler actually uncovered an email connection, both politically for the Trump Administration,
and personally for the Rich Family who were still grieving the violent death of their son, the
fabrication and dissemination of such a fact was not only made with a gross reckless disregard as

to the truth, but also was malicious and cruel.

31



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 32 of 61

130. Second, the Article falsely quoted Mr. Wheeler as stating: “My investigation
shows someone within the D.C. government, Democratic National Committee or Clinton team is
blocking the murder investigation from going forward,” “That is unfortunate. Seth Rich’s
murder is unsolved as a result of that.” Again, Mr. Wheeler did not provide this quote or make
this statement. This statement is false. Butowsky, Zimmerman and the Fox editors knew that
Mr. Wheeler had never said that his investigation showed that the murder was unsolved due to
the government, DNC or “Clinton team.” To the contrary, Mr. Wheeler had refused to agree that
Detective Della-Camera had said anything other than the fact that the murder appeared to be a
robbery gone bad. Moreover, the only information Mr. Wheeler had about this issue was what
Butowsky and Zimmerman had told him regarding their “anonymous FBI source.”

131. If Fox, including Mr. Wilson and Mr. Kaplan, conducted due diligence to vet the
Avrticle, such efforts were grossly reckless to the point of substantiating the requisite degree of
malice. Had Mr. Wilson or Mr. Kaplan bothered to contact Mr. Wheeler to question him about
the quotes, Mr. Wheeler would have immediately confirmed that the quoted statements were
false, that he never, nor could he, make such statements truthfully and that up until that point,
Mr. Wheeler’s investigation uncovered no facts to support such claims.

132.  No one from Fox contacted Mr. Wheeler about the draft of the Article prior to
publication other than Butowsky and Zimmerman. If Fox, including Mr. Wilson and Mr.
Kaplan, or other senior editors had subjected the Article to proper editorial scrutiny, then Fox
would have known the falsity of the quotes attributed to Mr. Wheeler prior to publication.
Understanding the massive political ramifications of the claims in the Article, Fox went ahead

and published the Article resulting in national and international focus on the story. Former

32



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 33 of 61

House Speaker Newt Gingrich discussed the Article on “Fox & Friends.” It was the lead story
on Sean Hannity’s show “Hannity.” All major media outlets reported on the Article.

133.  Given the magnitude of what it would mean had Mr. Wheeler actually made this
statement, the fabrication and dissemination of such a fact was made with a gross reckless
disregard as to the truth, and also was malicious and cruel.

134. By generating false and untrue “facts” about what Mr. Wheeler had purportedly
uncovered as part of his private investigation on these issues of national and internal importance,
and then writing “quotes” to message these falsehoods, and attributing them to Mr. Wheeler,
Butowsky, Zimmerman and Fox knowingly, recklessly and maliciously defamed Mr. Wheeler,
his professional ability as a private investigator, his veracity in connection with his reporting and
work for the Rich Family, and his reputation.

135. In falsely quoting Mr. Wheeler, Butowsky and Zimmerman attempted — through
the publication of fake news — to accomplish what they had set out to do from the start: “solve
the problem about Russians are the ones that gave the emails” and establish that “there was no
collusion like trump with the Russians.”

136. Indeed, on the morning of May 16, 2017 right after the Article was published,
Butowsky sent the following text messages to Mr. Wheeler:

“If you can, try to highlight this puts the Russian hacking story
to rest”

“Just reflecting: we need to emphasize the FBI has a report that
has been suppressed that shows that Seth rich did this. With
Comey recently being fired this will gain a lot of attention and it’s
true.” Separately the DC police department has the same
information and was told to drop the case.

“The above and stating that the Russian hacking narrative of
stealing the records from the DNC is officially dead.”

33



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 34 of 61

137. Unquestionably, Butowsky orchestrated the substance and message of the Acrticle.
Butowsky also was intimately involved in the timing of the publication and the push to get the
Avrticle out as soon as possible after President Trump fired Director Comey.

138.  Very shortly after the Article was published, Mr. Wheeler called Butowsky and
demanded an explanation for the false statements about him in Zimmerman’s article. Butowsky

stated that the quotes were included because that is the way the President wanted the article,

referring to President Donald Trump.

139.  Mr. Wheeler contacted Butowsky to complain about the false statements in the
Avrticle because Mr. Wheeler knew that Butowsky was the primary force behind the Article’s
content and influence on Fox to publish.

140. Also on May 16, 2017, Mr. Wheeler called Zimmerman and confronted her about
the use of false statements. Zimmerman told Mr. Wheeler that she would have the statements
removed from the Article. However, they were not removed and, later that day, Zimmerman told
Mr. Wheeler that she had been instructed by her bosses at Fox to leave the false quotes in the
story.

141. Later that day, Mr. Wheeler informed various media outlets that he had been
misquoted and made clear that he had not seen any emails between Seth Rich and WikiLeaks,
nor had he ever even seen Seth Rich’s computer.

142.  Following Mr. Wheeler’s disclosures and in advance of Mr. Wheeler’s planned
appearance on the Sean Hannity Show, Zimmerman sent a text to Mr. Wheeler that stated,

“Reread the story we sent to you last night [with the false quotes] and stick to that script.”

143.  The “we” in that text was Zimmerman and Butowsky.

34



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 35 of 61

144. Even weeks later, Butowsky chastised Mr. Wheeler by stating that because Mr.
Wheeler refused to confirm the substance of the Article: “You have helped the left win this.”
This further exposes Butowsky’s political motivations for assisting in the publication of the
defamatory news article.

IX. ZIMMERMANADMITS THAT MR. WHEELER DID NOT PROVIDE THE
QUOTES ATTRIBUTED TO HIM IN THE MAY 16, 2017 ARTICLE

145.  Following the publication of the May 16, 2017 Article, the Rich Family issued a
statement condemning the Article and Mr. Wheeler. Zimmerman responded by sending an email
to Joel Rich that reads, in part, “As you know, much of our information came from a private
investigator, Rod Wheeler, who we understand was working on behalf of you.” In sum,
Zimmerman doubled down on the defamatory comments she published about Mr. Wheeler.
Indeed, Joel Rich responded with an email accusing Mr. Wheeler of making false statements.
According to Butowsky, Zimmerman’s bosses at Fox News, Mr. Wilson and Mr. Kaplan,
reviewed the email she sent to Joel Rich and edited it before it was sent.

146.  Mr. Wheeler confronted Zimmerman again about her false statements, as well as
her false claim to Joel Rich that “much of the information” for her article came from Mr.
Wheeler. Mr. Wheeler stated: “I kinda came across a response Malia that you had to Joel . . . the
thing that I’m a little concerned about is that it says ‘as you know, much of our information came
from a private investigator, Rod Wheeler, who we understand was working on behalf of you.””
Zimmerman responded, “that’s the email that Fox asked me to send him. They wrote it for me
and they told me to send it to him.” Mr. Wheeler challenged her: “But that’s not accurate though
because much, much of the information did not come from me.” In response, Zimmerman

admitted: “Umm, well not not not . . . Not the part about the emails. Not the part about, | mean

about the connection to WikiLeaks, but the rest of the quotes in the story did. A lot of the quotes

35



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 36 of 61

in the story did.” Later in the same conversation, Butowsky also conceded that the quotes were

not made by Mr. Wheeler: “[O]ne day you’re going to win an award for having said those

things you didn’t say.” Indeed, in another conversation, Mr. Butowsky read, from the Article, to

Mr. Wheeler: “my investigation up to this point shows that there was some degree of emails

exchanged between Seth Rich and Wikileaks.” Butowsky then said, “Well | know that’s not true

... I’ve never heard you say that.” “If I’m under oath, | would say | never heard him say

that.”

147. In the days after the Article was published, Butowsky left Mr. Wheeler a
voicemail that said Fox knew that Zimmerman “never actually spoke to the source” and that
Zimmerman had only “heard it from someone else.” Butowsky’s voicemail states that “the guy
wouldn’t speak to her [Zimmerman] because that guy is a spy.”

148. Despite this, Zimmerman and Butowsky continued to push Mr. Wheeler to
support Fox and the Article. Zimmerman and Butowsky, on behalf of Mr. Wheeler, drafted a
response to the Rich Family’s statements. Mr. Wheeler did not write or approve the response.
Nevertheless, without Mr. Wheeler’s knowledge, Zimmerman sent the response to her Fox News
colleagues and Butowsky posted the response on his Facebook page.

149. The response was posted to Butowsky’s Facebook page on or about May 20,
2017. Mr. Wheeler called Butowsky and asked him about the unauthorized posting of the
fabricated response. Butowsky apologized and admitted that he did not have permission to post
the response. Later in the same call, Butowsky told Mr. Wheeler that the situation would be a

“nightmare that ends, and holy shit look how many phone calls I’m getting congratulating me

and thanking me for putting an end to the Russian bullshit. [ ] That’s where this is gonna end

36



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 37 of 61

up.” Again, Butowsky revealed his political motivations for assisting in the publication of the
defamatory news article.

X. MR. WHEELER REPORTS ZIMMERMAN’S AND BUTOWSKY’S CONDUCT
T0O FOX

150. On May 23, 2017, Fox finally retracted the Article and issued the following, “the
May 16 story was not initially subjected to the high degree of editorial scrutiny we require for all
our reporting. Upon appropriate review, the article was found not to meet those standards and
has since been removed,” the statement said. “We will continue to investigate this story and will
provide updates as warranted.”

151. However, Fox did not clear Mr. Wheeler’s name and never admitted that he was
misquoted in the Article.

152.  Several weeks after the Article’s publication, a conference call took place between
Mr. Wheeler, Jay Wallace, Executive Vice President of News and Editorial, Tom Lowell, Vice
President and Managing Editor of News, Greg Wilson, Refet Kaplan and Malia Zimmerman to
discuss the false statements attributed to Mr. Wheeler. During this call, Mr. Wheeler repeatedly
told Fox that he never made the quoted statements, that they were false, and that Zimmerman and
Butowsky knew he did not make the statements. Mr. Wheeler told the Fox executives that he
had no knowledge about whether email exchanges took place between Seth Rich and WikiLeaks.
During this call, Zimmerman admitted that a number of draft versions of the Article were sent to
Mr. Wheeler that did not include the false quotes. Unfortunately, Fox executives failed to take
any action during the call or after the call to rectify the damage to Mr. Wheeler from the
defamatory statements.

153. In further efforts to try to clear his name and professional reputation, Mr. Wheeler

requested and attended a meeting with Ms. Brandi and Jay Wallace. Mr. Wheeler explained to

37



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 38 of 61

Ms. Brandi and Mr. Wallace that he had not provided Zimmerman with the quotations she used
in her article. He also informed Ms. Brandi and Mr. Wallace that Zimmerman had admitted that
Mr. Wheeler had not provided her the information regarding WikiLeaks that she attributed to him
in the Article.

154.  Nevertheless, to this day Fox has not issued any statement admitting that the
quotes attributed to Mr. Wheeler were not made by him, causing him severe economic harm, as
well as emotional distress.

Xl.  FOX EXECUTIVES DISINGENUOUSLY TESTIFY TO U.K. REGULATORS
THAT FOX IS “FIT AND PROPER” TO LEAD SKY PLC

155. At the same time that Butowsky enticed Mr. Wheeler into investigating the death
of Seth Rich, and while Zimmerman and Butowsky were writing the Article that Fox approved
and published on May 16, 2017, Fox Executives were testifying in London before British
regulators to help secure Fox’s bid to control Sky, plc. Sky, the British media conglomerate,
delivers internet, television and mobile services to more than 22 million customers in the U.K,,
Ireland, Germany, Austria and Italy. Fox, which holds a 39% stake in Sky, announced in
December 2016 its bid to purchase the remaining shares for $11.1 billion.

156. As part of the U.K.’s takeover rules, government officials referred Fox’s takeover
bid to Ofcom, the communications regulation agency tasked with investigating Fox and issuing a
report as to whether Fox had a “commitment to broadcasting standards.” As part of the
regulators’ inquiry, attention was focused on whether Fox was “fit and proper” to exert such
enormous influence over U.K.’s news and media industries.

157. In an effort to convince regulators that Fox was in compliance with the rules,
senior executives from Fox participated in meetings with Ofcom investigators and provided

testimony under oath. Specifically, Fox Executives, including Zweifach, met with regulators in

38



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 39 of 61

London on March 27, 2017, April 11, 2017, May 11, 2017 and May 30, 2017, to alleviate
concerns regarding Fox’s ability to influence the media.

158.  Despite public claims that Fox Executives were completely transparent during
the Ofcom investigation, upon information and belief, Fox Executives failed to disclose the facts
regarding Fox’s role in the effort to influence American politics by disseminating the Article and
the defamatory statements.

159. Clearly, senior level producers at Fox, as well as Ms. Brandi and Mr. Wallace,
were aware of the fact that the Article, while unsubstantiated, provided support to the Trump
Administration’s desire to divert attention from the Russian email hacking scandal.

160. It is hard to imagine a clearer example of Fox’s willingness and determination to
influence the news agenda and the political process than a situation where it knowingly generates
and publishes fake news to further its own political agenda.

161. Such devious scheming is precisely why British regulators have yet to provide a
green light to Fox for the Sky takeover bid, and why many U.K. politicians question whether Fox
is capable of news dissemination in a fair and neutral manner.

162.  Upon information and belief, Fox owes a continuing duty to report any relevant
information to U.K. regulators that impacts the analysis of whether the Company is “fit and
proper” to own Sky.

XIl.  BUTOWSKY PLANS TO EXTORT SY HERSH IN AN EFFORT TO “SAVE” THE
MAY 16, 2017 STORY

163. During a May 19, 2017 telephone call between Butowsky and Mr. Wheeler,
Butowsky revealed his plan to extort Sy Hersh in an effort to save the May 16, 2017 Seth Rich

story. Specifically, Butowsky stated:

39



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 40 of 61

“What I’m really good at is going on the offensive, okay. Once we
assess the situation, so I’ve got a friend of mine from high school
that does a lot of crises management stuff but we both think a lot
alike. 1 sent him the Sy Hersh redacted where it’s just his voice.
He is going to record five seconds of Sy’s voice. He’s emailing Sy.
That email is going to contain that five seconds and, he’s going to
say, you have three hours to write back who at the FBI you spoke
to, with his name, that read you the Seth Rich report. If you don’t
give us that in three hours, a full recording of everything we have
will be at every news agency tonight with your name and phone
number on it. If you give it to us, you will never hear from us
again.”

Butowsky then claimed that he had Mr. Hersh’s “balls in a noose.” Once the name of the
supposed FBI agent was revealed, Butowsky planned to “publish it every fucking place and say,
hey guys, guess what, this man has the report, go call him.”

XIl. MR.WHEELER’S REPUTATION IS DESTROYED BY DEFENDANTS’
DECISION TO DEFAME HIM

164. Following the publication of the Article, and precisely because of the defamatory
statements therein, Mr. Wheeler’s reputation as an objective, credible and intelligent investigator
with integrity was completely destroyed.

165. As a direct and proximate result of Fox’s knowing and deliberate misuse of Mr.
Wheeler’s reputation as a former homicide detective and professional reputation, Fox benefited
from the national and international attention by breaking the story, at Mr. Wheeler’s expense.

166. Among many comments evidencing this fact are the following:

. The New York Times reported that Mr. Wheeler has given “shifting and
contradictory accounts” regarding Seth Rich’s connection with WikiLeaks.
https://www.nytimes.com/2017/05/17/us/seth-rich-dnc-wikileaks.html.

. The New York Times reported that “The Rich family regrets hiring Mr.
Wheeler and has objected to his many public comments” and that “Aaron
Rich, Mr. Rich’s brother, said in an email Wednesday that Mr. Wheeler has
‘Discredited himself as an objective investigator’ and had lost the
confidence of the family. He said that the politicization of his brother’s

40



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 41 of 61

death had been “painful” and “debilitating.””
https://www.nytimes.com/2017/05/17/us/seth-rich-dnc-wikileaks.html.

. GQ reported: “Here's how the story unraveled. Wheeler, it turns out, is a
verifiable dipshit.” http://www.gq.com/story/fox-news-seth-rich-
conspiracy-theory.

. MSNBC referred to Mr. Wheeler as a “blabbing detective.”
http://www.nbcnews.com/politics/justice-department/slain-dnc-staffer-s-
family-orders-blabbing-detective-cease-desist-n762211.

o The Washington Post reported that the Rich Family said that Mr. Wheeler
had “peddled politicized conspiracy theories.”
https://www.washingtonpost.com/local/public-safety/family-of-slain-dnc-
staffer-fights-back-against-conpiracy-theories-with-cease-and-desist-
letter/2017/05/20/6da279c2-3d6f-11e7-8854-
21f359183e8c_story.html?utm_term=.36a01d101420.

167. Moreover, the fact that Mr. Wheeler had to correct the record resulted in many
media outlets and commentators declaring that Mr. Wheeler had backtracked on his story and
statements about Seth Rich, destroying his credibility. Of course, Mr. Wheeler only had to
backtrack on his purported statements because he never made the statements to begin with.

168. The harsh criticism and rebukes Mr. Wheeler experienced from the media and the
public caused professional and personal contacts to ostracize and avoid him. Professional peers
did everything to avoid being associated with Mr. Wheeler. This resulted in his professional
visibility being diminished that in turn, directly resulted in economic harm. Fox intentionally
prevented Mr. Wheeler from making further appearances on Fox programs, thereby reducing his
income, and contributing to his lower visibility and professional profile. This harm is continuing
in nature and will be suffered in the future.

169. Also, the hostility and harm caused by the defamatory statements overflowed into

his work as a private investigative consultant, causing existing clients’ unnecessary concern and

41



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 42 of 61

preventing potential clients from contracting for his services. This further reduced his income.
In turn, his professional losses resulted in even more emotional distress.

170. At the time the Article was published, Butowsky, Zimmerman and Fox knew that
Mr. Wheeler’s investigation on behalf of the Rich Family was ongoing and not complete, that
Mr. Wheeler had never even seen Seth Rich’s computer, much less had access to his emails, and
that the “FBI source” touted by Butowsky and Zimmerman was an individual that Mr. Wheeler
had no knowledge of, never met, or even knew this person’s (alleged) name.

171. The reckless and intentionally malicious disregard of what Mr. Wheeler knew
about Seth Rich’s murder and what he represented to Defendants as knowing on May 16, 2017,
makes the publication of the Article with the false statements attributed to Mr. Wheeler that
much more egregious and unlawful.

172. Fox’s decision to generate fake news to promote its own political agenda via the
Avrticle is reprehensible standing alone. The fact that Fox engaged in this act, intentionally and
knowingly, with the absolute certainty of decimating Mr. Wheeler’s professional reputation and
career is the very definition of “malicious.”

173.  Fox should not be allowed to profit from its publication of the Article that it knew
was false and defamatory.

XIV. MR.WHEELER IS FURTHER DEFAMED

174. On June 23, 2017, Mr. Wheeler put Defendants on notice of his decision to seek
legal counsel and assert claims against Defendants.

175. On June 26, 2017, Butowsky tweeted: “Fox News story was pulled b/c Rod
Wheeler said [he] didn’t say a quote . . . How much did DNC pay him?” This statement was

false.

42



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 43 of 61

176. This false and defamatory statement exposed Mr. Wheeler to hostility, contempt,
ridicule and professional disgrace. The defamatory statements in the tweet are about Mr.
Wheeler and would lead a reader to conclude that in his professional capacity, he was
compromised by the DNC and paid to lie in connection with his dispute of the falsely attributed
quotes in the Article.

177. Butowsky issued his statement on Twitter knowing that Mr. Wheeler was not
“paid” by the DNC nor were his professional opinions compromised by the DNC. Butowsky
knew his statements about Mr. Wheeler were false or he made the statements with a reckless
disregard for the truth of the statements.

178. Butowsky’s defamatory tweet constitutes defamation per se because the statement
injured Mr. Wheeler in his trade, business or profession and directly implicates Mr. Wheeler as
taking part in a bribe or otherwise unlawful “payoff” by someone from the DNC meant to
manipulate and color his professional opinions about Seth Rich’s murder and about Mr.
Wheeler’s investigation.

179.  On the same day, Butowsky also tweeted: “This shows Rod Wheeler has a major
battle with the truth. Everyone needs to hear this. He says the precise words he swears he didn’t
say ???” This statement was false.

180. This false and defamatory statement exposed Mr. Wheeler to hostility, contempt,
ridicule and professional disgrace. The defamatory statements in the tweet are about Mr.
Wheeler and would lead a reader to conclude that in his professional capacity, he lied in
connection with his dispute of the falsely attributed quotes in the Article.

181. Butowsky issued his statement on Twitter knowing that Mr. Wheeler was not

lying and that he was truthful in his professional opinions. Butowsky knew his statements about

43



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 44 of 61

Mr. Wheeler were false or he made the statements with a reckless disregard for the truth of the
statements.

182. Butowsky’s defamatory tweet constitutes defamation per se because the statement
injured Mr. Wheeler in his trade, business or profession and directly implicates Mr. Wheeler as a
professional investigator that issues false statements, opinions or reports about the subjects of his
investigations or conclusions of his investigations.

FIRST CAUSE OF ACTION
(Defamation per se)

Against Twenty-First Century Fox, Inc., Fox News Network LLC,
Malia Zimmerman and Ed Butowsky

183. Plaintiff hereby repeats, reiterates and re-alleges each and every allegation in each
of the preceding paragraphs as if fully set forth herein.

184. Fox, Zimmerman and Butowsky knowingly and intentionally issued, approved,
endorsed and/or ratified defamatory statements about Plaintiff; specifically:

. “*My investigation up to this point shows there was some degree of email
exchange between Seth Rich and Wikileaks,” said Wheeler.” This
statement was made on May 16, 2017.

o “*My investigation shows someone within the DC government,
Democratic National Committee or Clinton team is blocking the murder
investigation from going forward,” Wheeler said. ‘That is unfortunate.
Seth Rich’s murder is unsolved as a result of that.”” This statement was
made on May 16, 2017.

185. Fox, Zimmerman and Butowsky knew that the statements attributed to Mr.
Wheeler were not said by him and/or published the statements with reckless disregard for their
truth.

186. The false and defamatory quotes exposed Mr. Wheeler to hostility, contempt,

ridicule and professional disgrace.

44



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 45 of 61

187. The defamatory statements are attributed to Mr. Wheeler as statements he made in
connection with a private investigation and would lead a reader to conclude that, in his
professional capacity, he claimed to have uncovered evidence about emails leaked from the
DNC, such evidence having national and international security ramifications. The false
statements also would lead a reader to conclude that Mr. Wheeler claimed to have uncovered
proof about whether the Russian government had meddled in the 2016 presidential campaign.

188. Fox, Butowsky and Zimmerman maliciously attributed the false quotes to Mr.
Wheeler knowing that Mr. Wheeler had not claimed to have uncovered any evidence about
leaked emails from the DNC, much less had access to any email accounts for Seth Rich. The
false quotes would lead a reader to conclude that Mr. Wheeler had claimed to have uncovered
intentional government misconduct in connection with the D.C. homicide department’s purported
compromise by government officials. Fox, Butowsky and Zimmerman attributed the false
quotes to Mr. Wheeler knowing that Mr. Wheeler had not claimed to have uncovered any
evidence about government interference with the ongoing police investigation of Seth Rich’s
murder.

189. Fox, Butowsky and Zimmerman knew the false quotes attributed to Mr. Wheeler
were false or they made the statements with a reckless disregard for the truth of the statements.

190. As in all claims of defamation, the context in which the false statements were
made and attributed to Mr. Wheeler is critical. Here, when the challenged false quotes in the
Acrticle are construed in the context of the entire publication as a whole, and tested against the
understanding of the average reader, including all relevant factors including the purpose of the
statements and the circumstances surrounding the use of the falsely attributed statements, it is

clear that Defendants made defamatory statements in the Acrticle.

45



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 46 of 61

191. Wheeler never said the actual words attributed to him in the Article and the quotes
are false and grossly inaccurate.

192.  Attributing those quotations to him had a different effect on the mind of the reader
from that which Mr. Wheeler’s actual (true) words would have produced.

193. Mr. Wheeler’s actual words would have supported his allegations, namely that he
had no personal knowledge or concrete evidence that Seth Rich stole thousands of emails from
the DNC and leaked them to WikiLeaks or that government officials were wrongfully interfering
with the police investigation of Seth Rich’s murder. On its face, Mr. Wheeler’s actual words
would have caused the average reader to arrive at an opposite conclusion about Mr. Wheeler’s
competence, thereby producing an opposite effect on the mind of a reader than what was
published in the Article.

194. Under any interpretation, the falsely attributed quotes to Mr. Wheeler exposed
him and his professional career, to injury. By May 16, 2017, the average reader at Foxnews.com
would have had to avoid news reports for over six months in order to be unaware of the massive
national and international discussions about whether the Russians hacked the DNC emails or
whether Russian operatives somehow leaked thousands of DNC emails to WikilLeaks. Indeed,
U.S. politicians, news outlets and political commentaries across the country regularly discussed
the issue. The likelihood that an average reader at Foxnews.com that read the Article would not
understand the magnitude of the statements attributed to Mr. Wheeler is negligible. Further, the
average reader would easily understand the issues of national security and the implications
surrounding the purported evidence that Mr. Wheeler “discovered” as falsely attributed by Fox,

Butowsky and Zimmerman.

46



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 47 of 61

195. It is precisely because of these widely known beliefs and ongoing political
discussions about Russia’s involvement in the DNC hacking, that Defendants’ statements were
defamatory. Fox, Butowsky and Zimmerman falsely suggested that Mr. Wheeler, a solo private
investigator, believed he had “cracked the case” and uncovered evidence that numerous
organizations, including the FBI, were unable to find, to prove that it was Seth Rich who had
leaked the thousands of emails to WikiLeaks.

196. The defamatory statements in the Article constitute defamation per se because the
statements injured Mr. Wheeler in his trade, business or profession, and did in fact injure Mr.
Wheeler in his trade, business or profession by leading a reader to conclude that Mr. Wheeler
claimed to have uncovered evidence showing that Russian hackers had not obtained emails from
the DNC and provided them to WikiLeaks but that Seth Rich had done so. Mr. Wheeler never
claimed to have uncovered such evidence and in fact, had never reviewed Seth Rich’s emails.

197. The average reader of the Article would believe that Mr. Wheeler is a lying and
incompetent investigator who does not perform his job with objectivity and integrity.

198. On May 16, 2017, Mr. Wheeler’s professional reputation was further damaged
when Zimmerman, in concert with her editors at Fox, told Joel Rich: “As you know, much of our
information came from a private investigator, Rod Wheeler, who we understand was working on
behalf of you.” This statement is false.

199. Zimmerman and Fox maliciously made the statement to Joel Rich knowing that
the “information” at issue, regarding leaked emails to WikiLeaks and possible government
unlawful interference with the homicide investigation by the DC police, had not come from Mr.

Wheeler or they made such representations to Joel Rich with reckless disregard for their truth.

47



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 48 of 61

200. Further, on June 26, 2017, Butowsky tweeted: “Fox News story was pulled b/c
Rod Wheeler said [he] didn’t say a quote . . . How much did DNC pay him?” This statement is
false and made maliciously or with a reckless disregard of the truth.

201.  On the same day, Butowsky tweeted: “This shows Rod Wheeler has a major battle
with the truth. Everyone needs to hear this. He says the precise words he swears he didn’t say
77?7 This statement is false and made maliciously or with a reckless disregard of the truth.

202. The two tweets issued by Butowsky were about Mr. Wheeler, made in connection
with the quotes that Mr. Wheeler had publically declared false, and constitute defamation per se
because the tweets injured Mr. Wheeler in his trade, business or profession and directly implicate
Mr. Wheeler as taking part in a bribe or otherwise unlawful “payoff” by someone from the DNC
meant to manipulate and color his professional opinions about Seth Rich’s murder and about Mr.
Wheeler’s investigation.

203.  Further, the tweets would lead a reader to conclude that in his professional
capacity as an investigator, Mr. Wheeler fabricates evidence or otherwise reports false
investigative results.

204.  Plaintiff has suffered harm as a result of the defamatory statements, including, but
not limited to, economic damages, professional and reputational harm, emotional distress and
mental anguish. These damages are ongoing and will continue to be suffered by Mr. Wheeler in
the future. As such, Plaintiff is entitled to monetary damages.

205. Because of the defamatory statements in the Article, Mr. Wheeler has lost the
opportunity to appear on Fox News in his role as a contributor. Because Mr. Wheeler only gets
paid in his role as a contributor if he actually makes an appearance, the defamatory statements at

issue have caused Mr. Wheeler to lose $515 per missed appearance. Each year, Mr. Wheeler

48



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 49 of 61

estimates that he will suffer approximately $35,000 or more in special damages as a result of lost
opportunities to appear on Fox News because of the defamatory statements in the Article. In
addition, each year Mr. Wheeler estimates that he will suffer approximately $50,000 or more in
special damages as a result of potential clients being unwilling to work with Mr. Wheeler
because of the defamatory statements in the Acrticle.

206. Fox, Butowsky and Zimmerman published the Article with actual knowledge that
the quotes attributed to Mr. Wheeler were false. The defamatory statements were made by
Defendants intentionally and maliciously, with the intent to harm Mr. Wheeler or in reckless
disregard to the likelihood that Mr. Wheeler would be harmed personally and professionally,
such that Mr. Wheeler is entitled to an award of punitive damages.

SECOND CAUSE OF ACTION IN THE ALTERNATIVE
(Defamation)

Against Twenty-First Century Fox, Inc., Fox News Network LLC,
Malia Zimmerman and Ed Butowsky

207.  Plaintiff hereby repeats, reiterates and re-alleges each and every allegation in each
of the preceding paragraphs as if fully set forth herein.

208. Fox, Zimmerman and Butowsky knowingly and intentionally issued, approved,
endorsed and/or ratified defamatory statements about Plaintiff; specifically:

. “*My investigation up to this point shows there was some degree of email
exchange between Seth Rich and Wikileaks,” said Wheeler.” This
statement was made on May 16, 2017.

. “*My investigation shows someone within the DC government,
Democratic National Committee or Clinton team is blocking the murder
investigation from going forward,” Wheeler said. ‘That is unfortunate.
Seth Rich’s murder is unsolved as a result of that.”” This statement was
made on May 16, 2017.

49



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 50 of 61

209. Fox, Zimmerman and Butowsky knew that the statements attributed to Mr.
Wheeler were not said by him and/or published the statements with reckless disregard for their
truth.

210. The false and defamatory quotes exposed Mr. Wheeler to hostility, contempt,
ridicule and professional disgrace.

211. The defamatory statements are attributed to Mr. Wheeler as statements he made in
connection with a private investigation and would lead a reader to conclude that, in his
professional capacity, he claimed to have uncovered evidence about emails leaked from the
DNC, such evidence having national and international security ramifications. The false
statements also would lead a reader to conclude that Mr. Wheeler claimed to have uncovered
proof about whether the Russian government had meddled in the 2016 presidential campaign.

212. Fox, Butowsky and Zimmerman maliciously attributed the false quotes to Mr.
Wheeler knowing that Mr. Wheeler had not claimed to have uncovered any evidence about
leaked emails from the DNC, much less had access to any email accounts for Seth Rich. The
false quotes would lead a reader to conclude that Mr. Wheeler had claimed to have uncovered
intentional government misconduct in connection with the D.C. homicide department’s purported
compromise by government officials. Fox, Butowsky and Zimmerman attributed the false
quotes to Mr. Wheeler knowing that Mr. Wheeler had not claimed to have uncovered any
evidence about government interference with the ongoing police investigation of Seth Rich’s
murder.

213. Fox, Butowsky and Zimmerman knew the false quotes attributed to Mr. Wheeler

were false or they made the statements with a reckless disregard for the truth of the statements.

50



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 51 of 61

214.  As in all claims of defamation, the context in which the false statements were
made and attributed to Mr. Wheeler is critical. Here, when the challenged false quotes in the
Avrticle are construed in the context of the entire publication as a whole, and tested against the
understanding of the average reader, including all relevant factors including the purpose of the
statements and the circumstances surrounding the use of the falsely attributed statements, it is
clear that Defendants made defamatory statements in the Article.

215.  Wheeler never said the actual words attributed to him in the Article and the quotes
are false and grossly inaccurate.

216.  Attributing those quotations to him had a different effect on the mind of the reader
from that which Mr. Wheeler’s actual (true) words would have produced.

217.  Mr. Wheeler’s actual words would have supported his allegations, namely that he
had no personal knowledge or concrete evidence that Seth Rich stole thousands of emails from
the DNC and leaked them to WikiLeaks or that government officials were wrongfully interfering
with the police investigation of Seth Rich’s murder. On its face, Mr. Wheeler’s actual words
would have caused the average reader to arrive at an opposite conclusion about Mr. Wheeler’s
competence, thereby producing an opposite effect on the mind of a reader than what was
published in the Article.

218. Under any interpretation, the falsely attributed quotes to Mr. Wheeler exposed
him and his professional career, to injury. By May 16, 2017, the average reader at Foxnews.com
would have had to avoid news reports for over six months in order to be unaware of the massive
national and international discussions about whether the Russians hacked the DNC emails or
whether Russian operatives somehow leaked thousands of DNC emails to WikilLeaks. Indeed,

U.S. politicians, news outlets and political commentaries across the country regularly discussed

51



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 52 of 61

the issue. The likelihood that an average reader at Foxnews.com that read the Article would not
understand the magnitude of the statements attributed to Mr. Wheeler is negligible. Further, the
average reader would easily understand the issues of national security and the implications
surrounding the purported evidence that Mr. Wheeler “discovered” as falsely attributed by Fox,
Butowsky and Zimmerman.

219. It is precisely because of these widely known beliefs and ongoing political
discussions about Russia’s involvement in the DNC hacking, that Defendants’ statements were
defamatory. Fox, Butowsky and Zimmerman falsely suggested that Mr. Wheeler, a solo private
investigator, believed he had “cracked the case” and uncovered evidence that numerous
organizations, including the FBI, were unable to find, to prove that it was Seth Rich who had
leaked the thousands of emails to WikiLeaks.

220. The defamatory statements in the Article constitute defamation because the
statements injured Mr. Wheeler in his trade, business or profession, and did in fact injure Mr.
Wheeler in his trade, business or profession by leading a reader to conclude that Mr. Wheeler
claimed to have uncovered evidence showing that Russian hackers had not obtained emails from
the DNC and provided them to WikiLeaks but that Seth Rich had done so. Mr. Wheeler never
claimed to have uncovered such evidence and in fact, had never reviewed Seth Rich’s emails.

221. The average reader of the Article would believe that Mr. Wheeler is a lying and
incompetent investigator who does not perform his job with objectivity and integrity.

222. On May 16, 2017, Mr. Wheeler’s professional reputation was further damaged
when Zimmerman, in concert with her editors at Fox, told Joel Rich: “As you know, much of our
information came from a private investigator, Rod Wheeler, who we understand was working on

behalf of you.” This statement is false.

52



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 53 of 61

223.  Zimmerman and Fox maliciously made the statement to Joel Rich knowing that
the “information” at issue, regarding leaked emails to WikiLeaks and possible government
unlawful interference with the homicide investigation by the DC police, had not come from Mr.
Wheeler or they made such representations to Joel Rich with reckless disregard for their truth.

224. Further, on June 26, 2017, Butowsky tweeted: “Fox News story was pulled b/c
Rod Wheeler said [he] didn’t say a quote . . . How much did DNC pay him?” This statement is
false and made maliciously or with a reckless disregard of the truth.

225.  On the same day, Butowsky tweeted: “This shows Rod Wheeler has a major battle
with the truth. Everyone needs to hear this. He says the precise words he swears he didn’t say
77?7 This statement is false and made maliciously or with a reckless disregard of the truth.

226. The two tweets issued by Butowsky were about Mr. Wheeler, made in connection
with the quotes that Mr. Wheeler had publically declared false, and constitute defamation
because the tweets injured Mr. Wheeler in his trade, business or profession and directly implicate
Mr. Wheeler as taking part in a bribe or otherwise unlawful “payoff” by someone from the DNC
meant to manipulate and color his professional opinions about Seth Rich’s murder and about Mr.
Wheeler’s investigation.

227. Further, the tweets would lead a reader to conclude that in his professional
capacity as an investigator, Mr. Wheeler fabricates evidence or otherwise reports false
investigative results.

228.  Plaintiff has suffered harm as a result of the defamatory statements, including, but
not limited to, economic damages, professional and reputational harm, emotional distress and
mental anguish. These damages are ongoing and will continue to be suffered by Mr. Wheeler in

the future. As such, Plaintiff is entitled to monetary damages.

53



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 54 of 61

229. Because of the defamatory statements in the Article, Mr. Wheeler has lost the
opportunity to appear on Fox News in his role as a contributor. Because Mr. Wheeler only gets
paid in his role as a contributor if he actually makes an appearance, the defamatory statements at
issue have caused Mr. Wheeler to lose $515 per missed appearance. Each year, Mr. Wheeler
estimates that he will suffer approximately $35,000 or more in special damages as a result of lost
opportunities to appear on Fox News because of the defamatory statements in the Article. In
addition, each year Mr. Wheeler estimates that he will suffer approximately $50,000 or more in
special damages as a result of potential clients being unwilling to work with Mr. Wheeler
because of the defamatory statements in the Acrticle.

230. Fox, Butowsky and Zimmerman published the Article with actual knowledge that
the quotes attributed to Mr. Wheeler were false. The defamatory statements were made by
Defendants intentionally and maliciously, with the intent to harm Mr. Wheeler or in reckless
disregard to the likelihood that Mr. Wheeler would be harmed personally and professionally,
such that Mr. Wheeler is entitled to an award of punitive damages.

THIRD CAUSE OF ACTION IN THE ALTERNATIVE
(Libel Per Quod)

Against Twenty-First Century Fox, Inc., Fox News Network LLC,
Malia Zimmerman and Ed Butowsky

231. Plaintiff hereby repeats, reiterates and re-alleges each and every allegation in each
of the preceding paragraphs as if fully set forth herein.

232. Fox, Zimmerman and Butowsky knowingly and intentionally issued, approved,
endorsed and/or ratified defamatory statements about Plaintiff; specifically:

. “*My investigation up to this point shows there was some degree of email
exchange between Seth Rich and Wikileaks,” said Wheeler.” This
statement was made on May 16, 2017.

54



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 55 of 61

. “*My investigation shows someone within the DC government,
Democratic National Committee or Clinton team is blocking the murder
investigation from going forward,” Wheeler said. “That is unfortunate.
Seth Rich’s murder is unsolved as a result of that.”” This statement was
made on May 16, 2017.

233. Fox, Zimmerman and Butowsky knew that the statements attributed to Mr.
Wheeler were not said by him and/or published the statements with reckless disregard for their
truth.

234. The false and defamatory quotes exposed Mr. Wheeler to hostility, contempt,
ridicule and professional disgrace.

235. The defamatory statements are attributed to Mr. Wheeler as statements he made in
connection with a private investigation and would lead a reader to conclude that, in his
professional capacity, he claimed to have uncovered evidence about emails leaked from the
DNC, such evidence having national and international security ramifications. The false
statements also would lead a reader to conclude that Mr. Wheeler claimed to have uncovered
proof about whether the Russian government had meddled in the 2016 presidential campaign.

236. Fox, Butowsky and Zimmerman maliciously attributed the false quotes to Mr.
Wheeler knowing that Mr. Wheeler had not claimed to have uncovered any evidence about
leaked emails from the DNC, much less had access to any email accounts for Seth Rich. The
false quotes would lead a reader to conclude that Mr. Wheeler had claimed to have uncovered
intentional government misconduct in connection with the D.C. homicide department’s purported
compromise by government officials. Fox, Butowsky and Zimmerman attributed the false
quotes to Mr. Wheeler knowing that Mr. Wheeler had not claimed to have uncovered any
evidence about government interference with the ongoing police investigation of Seth Rich’s

murder.

55



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 56 of 61

237. Fox, Butowsky and Zimmerman knew the false quotes attributed to Mr. Wheeler
were false or they made the statements with a reckless disregard for the truth of the statements.

238. As in all claims of defamation, the context in which the false statements were
made and attributed to Mr. Wheeler is critical. Here, when the challenged false quotes in the
Avrticle are construed in the context of the entire publication as a whole, and tested against the
understanding of the average reader, including all relevant factors including the purpose of the
statements and the circumstances surrounding the use of the falsely attributed statements, it is
clear that Defendants made defamatory statements in the Article.

239.  Wheeler never said the actual words attributed to him in the Article and the quotes
are false and grossly inaccurate.

240. Attributing those quotations to him had a different effect on the mind of the reader
from that which Mr. Wheeler’s actual (true) words would have produced.

241. Mr. Wheeler’s actual words would have supported his allegations, namely that he
had no personal knowledge or concrete evidence that Seth Rich stole thousands of emails from
the DNC and leaked them to WikiLeaks or that government officials were wrongfully interfering
with the police investigation of Seth Rich’s murder. On its face, Mr. Wheeler’s actual words
would have caused the average reader to arrive at an opposite conclusion about Mr. Wheeler’s
competence, thereby producing an opposite effect on the mind of a reader than what was
published in the Article.

242. Under any interpretation, the falsely attributed quotes to Mr. Wheeler exposed
him and his professional career, to injury. By May 16, 2017, the average reader at Foxnews.com
would have had to avoid news reports for over six months in order to be unaware of the massive

national and international discussions about whether the Russians hacked the DNC emails or

56



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 57 of 61

whether Russian operatives somehow leaked thousands of DNC emails to WikilLeaks. Indeed,
U.S. politicians, news outlets and political commentaries across the country regularly discussed
the issue. The likelihood that an average reader at Foxnews.com that read the Article would not
understand the magnitude of the statements attributed to Mr. Wheeler is negligible. Further, the
average reader would easily understand the issues of national security and the implications
surrounding the purported evidence that Mr. Wheeler “discovered” as falsely attributed by Fox,
Butowsky and Zimmerman.

243. It is precisely because of these widely known beliefs and ongoing political
discussions about Russia’s involvement in the DNC hacking, that Defendants’ statements were
defamatory. Fox, Butowsky and Zimmerman falsely suggested that Mr. Wheeler, a solo private
investigator, believed he had “cracked the case” and uncovered evidence that numerous
organizations, including the FBI, were unable to find, to prove that it was Seth Rich who had
leaked the thousands of emails to WikiLeaks.

244. The defamatory statements in the Article constitute defamation per quod because
the statements injured Mr. Wheeler in his trade, business or profession, and did in fact injure Mr.
Wheeler in his trade, business or profession by leading a reader to conclude that Mr. Wheeler
claimed to have uncovered evidence showing that Russian hackers had not obtained emails from
the DNC and provided them to WikiLeaks but that Seth Rich had done so. Mr. Wheeler never
claimed to have uncovered such evidence and in fact, had never reviewed Seth Rich’s emails.

245. The average reader of the Article would believe that Mr. Wheeler is a lying and
incompetent investigator who does not perform his job with objectivity and integrity.

246. On May 16, 2017, Mr. Wheeler’s professional reputation was further damaged

when Zimmerman, in concert with her editors at Fox, told Joel Rich: “As you know, much of our

57



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 58 of 61

information came from a private investigator, Rod Wheeler, who we understand was working on
behalf of you.” This statement is false.

247. Zimmerman and Fox maliciously made the statement to Joel Rich knowing that
the “information” at issue, regarding leaked emails to WikiLeaks and possible government
unlawful interference with the homicide investigation by the DC police, had not come from Mr.
Wheeler or they made such representations to Joel Rich with reckless disregard for their truth.

248. Further, on June 26, 2017, Butowsky tweeted: “Fox News story was pulled b/c
Rod Wheeler said [he] didn’t say a quote . . . How much did DNC pay him?” This statement is
false and made maliciously or with a reckless disregard of the truth.

249.  On the same day, Butowsky tweeted: “This shows Rod Wheeler has a major battle
with the truth. Everyone needs to hear this. He says the precise words he swears he didn’t say
77?7 This statement is false and made maliciously or with a reckless disregard of the truth.

250. The two tweets issued by Butowsky were about Mr. Wheeler, made in connection
with the quotes that Mr. Wheeler had publically declared false, and constitute defamation per
quod because the tweets injured Mr. Wheeler in his trade, business or profession and directly
implicate Mr. Wheeler as taking part in a bribe or otherwise unlawful “payoff” by someone from
the DNC meant to manipulate and color his professional opinions about Seth Rich’s murder and
about Mr. Wheeler’s investigation.

251. Further, the tweets would lead a reader to conclude that in his professional
capacity as an investigator, Mr. Wheeler fabricates evidence or otherwise reports false
investigative results.

252.  Plaintiff has suffered harm as a result of the defamatory statements, including, but

not limited to, economic damages, professional and reputational harm, emotional distress and

58



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 59 of 61

mental anguish. These damages are ongoing and will continue to be suffered by Mr. Wheeler in
the future. As such, Plaintiff is entitled to monetary damages.

253. Because of the defamatory statements in the Article, Mr. Wheeler has lost the
opportunity to appear on Fox News in his role as a contributor. Because Mr. Wheeler only gets
paid in his role as a contributor if he actually makes an appearance, the defamatory statements at
issue have caused Mr. Wheeler to lose $515 per missed appearance. Each year, Mr. Wheeler
estimates that he will suffer approximately $35,000 or more in special damages as a result of lost
opportunities to appear on Fox News because of the defamatory statements in the Article. In
addition, each year Mr. Wheeler estimates that he will suffer approximately $50,000 or more in
special damages as a result of potential clients being unwilling to work with Mr. Wheeler
because of the defamatory statements in the Acrticle.

254.  Fox, Butowsky and Zimmerman published the Article with actual knowledge that
the quotes attributed to Mr. Wheeler were false. The defamatory statements were made by
Defendants intentionally and maliciously, with the intent to harm Mr. Wheeler or in reckless
disregard to the likelihood that Mr. Wheeler would be harmed personally and professionally,
such that Mr. Wheeler is entitled to an award of punitive damages.

PRAYER FOR RELIEF

WHEREFORE, Plaintiff prays that the Court enter judgment in his favor and against
Defendants, containing the following relief:

A. An injunction and order permanently restraining Defendants and their partners,
officers, owners, agents, successors, employees and/or representatives and any and all persons
acting in concert with them, from engaging in any such further unlawful conduct, including the

defamation complained of herein;

59



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 60 of 61

B. An order directing Defendants to place Plaintiff in the position he would have
occupied but for Defendants’ defamatory conduct, and to take such affirmative action as is
necessary to ensure that the effects of this unlawful conduct are eliminated and do not continue
to affect Plaintiff;

C. An award of damages in an amount to be determined at trial, plus pre-judgment
interest, to compensate Plaintiff for all monetary and/or economic damages;

D. An award of damages in an amount to be determined at trial, plus pre-judgment
interest, to compensate Plaintiff for all non-monetary and/or compensatory damages, including,
but not limited to, compensation for his mental anguish and emotional distress, emotional pain
and suffering and any other physical and mental injuries;

E. An award of damages to be determined at trial, plus pre-judgment interest, to
compensate Plaintiff for harm to his professional and personal reputation and loss of career
fulfillment and earnings;

F. An award of punitive damages;

G. An award of costs that Plaintiff has incurred in this action, as well as reasonable
attorneys’ fees to the fullest extent permitted by law; and

H. Such other and further relief as the Court may deem just and proper.

60



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56 Filed 10/23/17 Page 61 of 61

JURY DEMAND

Plaintiff hereby demands a trial by jury on all issues of fact and damages stated herein.

Dated: October 23, 2017
New York, New York

Respectfully submitted,

WIGDOR LLP

o 2P

Douglas H. Wigdor
Jeanne M. Christensen
Michael J. Willemin

85 Fifth Avenue

New York, NY 10003
Telephone: (212) 257-6800
Facsimile: (212) 257-6845
dwigdor@wigdorlaw.com
jchristensen@wigdorlaw.com

mwillemin@wigdorlaw.com

Counsel for Plaintiff

61



Case 1:17-cv-05807-GBD Document 56-1 Filed 10/23/17 Page 1 of 6

Exhibit 1



713172017 Case 1:173:{-85807 GBD B hedirentact BB VLo ep OYPST 2qurcd tipe 2wt 6

Politics

Home Video Politics U.S. Opinion Business Entertaihnment Tech Science Health Travel Lifestyle World On Air

CRIME

Seth Rich, slain DNC staffer, had contact with WikiLeaks, say multiple sources

+ Malia Zimmerman
& -
o Fox News

The Democratic National Committee staffer who was gunned down on July 10 on a Washington, D.C., street just steps from his
home had leaked thousands of internal emails to WikiLeaks, law enforcement sources told Fox News.

A federal investigator who reviewed an FBI forensic report -- generated within 96 hours after DNC staffer Seth Rich's murder --
detailing the contents Rich’s computer said he made contact with WikiLeaks through Gavin MacFadyen, a now-deceased
American investigative reporter, documentary filmmaker, and director of WikiLeaks who was living in London at the time.

“My investigation up to this point shows there was some degree of email exchange between Seth Rich
and WikiLeaks.”

- Rod Wheeler, former DC homicide investigator

https://web.archive.org/web/20170516133954/http://www.foxnews.com/politics/2017/05/16/slain-dnc-staffer-had-contact-with-wikileaks-investigator-say...  1/5



71312017 Case 1:17%{-85867GBDaEyhedsritat BB Ikl e sk QPR Bqurcds Hipes \Bvisf 6
“I have seen and read the emails between Seth Rich and WikiLeaks,” the federal investigator told Fox News, confirming the
MacFadyen connection. He said the emails are in possession of the FBI, while the stalled case is in the hands of the Washington
Police Department.

The revelation is consistent with the findings of Rod Wheeler, a former DC homicide detective and Fox News contributor and
whose private investigation firm was hired by Rich’s family to probe the case. Rich was shot from behind in the wee hours, but was
not robbed.

“My investigation up to this point shows there was some degree of email exchange between Seth Rich and WikiLeaks,” Wheeler
said. “l do believe that the answers to who murdered Seth Rich sits on his computer on a shelf at the DC police or FBI
headquarters.”

Related Image

Rich was fiercely patriotic, say family members. (Rich family)

The federal investigator, who requested anonymity, said 44,053 emails and 17,761 attachments between Democratic National
Committee leaders, spanning from January 2015 through late May 2016, were transferred from Rich to MacFadyen before May 21.

On July 22, just 12 days after Rich was killed, WikiLeaks published internal DNC emails that appeared to show top party officials
conspired to stop Sen. Bernie Sanders of Vermont from becoming the party’s presidential nominee. That controversy resulted in
Debbie Wasserman Schultz resigning as DNC chairperson. A number of Sanders supporters refused to back party nominee Hillary
Clinton, and some subsequently formed groups to work against Clinton and the party.

Related Image

https://web.archive.org/web/20170516133954/http://www.foxnews.com/politics/2017/05/16/slain-dnc-staffer-had-contact-with-wikileaks-investigator-say...  2/5



713172017 Case 1:17:{-85807 GBD B hedirentaqt BB Ykl e ep OYRST 2qurcd® ticpe Npvsf 6

Seth Rich, shown here with his mother, was idealistic and wanted to change the world, his father said. (Rich family)

WikiLeaks leader Julian Assange has stopped short of identifying Rich as the source of the emails, but has taken a keen interest in
the case, and has not denied working with Rich.

“WikiLeaks has decided to issue a US$20k reward for information leading to conviction for the murder of DNC staffer Seth Rich,”
the organization announced.

Washington’s Metropolitan Police Department has no suspects and no substantial leads as to who the killer or killers may be,
sources close to the investigation said. Metropolitan Police, including the police chief, have refused to discuss the case, despite
requests from Fox News dating back 10 months.

The FBI's national office declined to comment, but sources said the bureau provided cyber expertise to examine Rich’s computer.

Wheeler believes powerful forces are preventing the case from a thorough investigation.

“My investigation shows someone within the D.C. government, Democratic National Committee or Clinton team is blocking the
murder investigation from going forward,” Wheeler told Fox News. “That is unfortunate. Seth Rich’s murder is unsolved as a result
of that.”

The botched robbery theory, which police have pursued for nearly a year, isn’t panning out, Wheeler said. Two assailants caught
on a grainy video tape from a camera posted outside a grocery mart, shot Rich twice in his back, but did not take his wallet, cell
phone, keys, watch or necklace worth about $2,000.

Police should consider all angles, Wheeler said, especially in light of Assange’s statements to a Dutch television reporter who
asked about Rich.

“l am suggesting,” Assange told the Dutch reporter, “that our sources take risks, and they, they become concerned to see things
occurring like that.”

On Twitter, WikiLeaks announced the reward but said Assange’s statement “should not be taken to imply that Seth Rich was a
source for WikiLeaks or to imply that his murder is connected to our publications” because WikiLeaks has a policy not to release
the names of its sources, even after their death.

https://web.archive.org/web/20170516133954/http://www.foxnews.com/politics/2017/05/16/slain-dnc-staffer-had-contact-with-wikileaks-investigator-say...  3/5



713172017 Case 1:173:{-85807 GBD B hedirentact BB Vil e epl OYPST 2qurcd tipe 'St 6

In subsequent appearances on Fox News Channel, Assange confirmed, “We're interested in anything that might be a threat to
alleged WikiLeaks sources.”

Assange has not returned a series of recent emails from Fox News about Rich. MacFadyen, who was considered a mentor by
Assange, died of lung cancer on Oct. 22 at age 76.

D.C. police have announced a $25,000 reward for information leading to the conviction of Rich’s killer. Republican lobbyist Jack
Burkman has offered a separate $130,000 reward.

Rich had been at Lou’s City Bar a couple of miles from his home until about 1:15 a.m. He walked home, calling several people
along the way. He called his father, Joel Rich, who he missed because he had gone to sleep. He talked with a fraternity brother and
his girlfriend, Kelsey Mulka.

Around 4:17 a.m., Rich was about a block from his home when Mulka, still on the phone with him, heard voices in the background.
Rich reassured her that he was steps away from being at his front door and hung up.

Two minutes later, Rich was shot twice. Police were on the scene within three minutes. Rich sustained bruising on his hands and
face. He remained conscious, but died at a nearby hospital less than two hours later.

Police detectives will not say whether Rich provided them with any clues about the identity of his attackers or their motivation,
Wheeler said. However, Wheeler believes Rich could have provided information prior to his death of who was responsible for
carrying out his murder.

Police also have refused to release security footage from a market on the corner of the crosswalk where Rich was killed. The
footage, sources told Fox News, shows two people following Rich across the tiny crosswalk just moments before he was attacked.
The camera captured grainy footage of the assailants’ legs and Rich as he fell backward into the street after being shot.

Wheeler said normally police would release the footage to the media. The family also should be privy to the entire case jacket, with
all the details of the case, unless they are considered suspects, Wheeler said. However, to date, the family has not received a copy
of the tape or most of the details related to their son’s murder case. The homicide case remains open, according to a
spokesperson for D.C. police.

Rich's father, Joel Rich, could not be reached for comment, but told Fox News in January that he didn’t believe his son would leak
the emails. However, he said above all, his son "wanted to make a difference in the world."

Malia Zimmerman is an award-winning investigative reporter focusing on crime, homeland security, illegal immigration crime,
terrorism and political corruption. Follow her on twitter at @MaliaMZimmerman

Site Index

https://web.archive.org/web/20170516133954/http://www.foxnews.com/politics/2017/05/16/slain-dnc-staffer-had-contact-with-wikileaks-investigator-say... 4/5



713172017 Case 1:173:{-85807 GBD B hedirentact BB Ykl e ep OPST 2qurcd tipe Bt 6

This material may not be published, broadcast,
rewritten, or redistributed. 2017 FOX News

Network, LLC. All rights reserved. All market data
delayed 20 minutes.

https://web.archive.org/web/20170516133954/http://www.foxnews.com/politics/2017/05/16/slain-dnc-staffer-had-contact-with-wikileaks-investigator-say...  5/5



