
https://www.theguardian.com/media/2017/aug/07/seth-rich-trump-white-house-fox-news

Page 1 of 3 Aug 15, 2017 08:31:34AM MDT

The strange case of Fox News, Trump and the death of young
Democrat Seth Rich
Ed Pilkington
Monday 7 August 2017 Last modified on Monday 7 August 2017 theguardian.com

In the early hours of Sunday 10 July 2016, Seth Rich, a 27-year-old digital campaigner with the Democratic
National Committee, was walking home after a long night at his favorite Washington sports bar, Lou’s City.
He was in no hurry, chatting for more than two hours on the phone to his girlfriend. At 4.19am, he told her
he was almost at his door and had to go.

Seconds later, gunshots rang out. A minute after that, police arrived to find Rich lying on the ground just a
block from his apartment, still alive but fading fast, with two bullet wounds in his back. He died in hospital a
few hours later.

It was the tragic end to the life of a  with strawberry blond hair and a taste for wearing starspopular man
and stripes shirts on the Fourth of July. But it was only the beginning of an even more tragic afterlife: the
ruthless  for political purposes by the hard right, from Fox News, Breitbart, andexploitation of his death
Roger Stone to Newt Gingrich, along with Julian Assange of WikiLeaks and the farther flung reaches of the
internet.

Last week, the conspiracy theory that conservatives draped around Rich’s lifeless neck – that he was the
source of the hacked DNC emails released by WikiLeaks at the height of the 2016 presidential race, and
not Russia, as US intelligence  – was revealed to have received a boost from the highest quarter.insists
The former White House press secretary Sean Spicer, and allegedly even Donald Trump himself, were 

 been given advance notice of a sensational Fox News story that blamed Rich for therevealed to have
hack, and implied he had been murdered by Clinton acolytes as payback.

The only problem with the  story: it wasn’t true.Fox

The blockbuster revelation that Fox News made pre-publication contact with the White House over a
malicious and false story blaming a murdered young man for the DNC emails spells potential trouble for
both parties. For Fox News, it revives the charge made over many years that its owner, , isRupert Murdoch
prepared to be cavalier with journalistic ethics if it suits his political or corporate interests.

It has also resurfaced memories of the phone-hacking of missing schoolgirl  by the News of theMilly Dowler
World, Murdoch’s UK tabloid flagship that was closed in the wake of the scandal. The allegations are toxic
at a time when 21st Century Fox is awaiting the British government’s decision on its £11.7bn ($15.3bn)
takeover of satellite broadcaster Sky.

For Trump, the disclosures threaten to punch a hole in one of the central pillars of his presidency: his
assault against the “fake news” of the mainstream media. Here he stands, charged with egging on Fox

 to publish a fabricated story in order to draw public attention away from his own travails over Russia.News

Douglas Wigdor, the New York-based lawyer behind the bombshell  from which this week’slawsuit
revelations come, points to key evidence contained in the complaint involving Ed Butowsky, a Fox News
contributor and wealthy Texan Republican donor. Butowsky had taken it upon himself to investigate the
death of Rich, and much of the lawsuit deals with what he said in text messages and audio recordings
about his dealings with the White House.

“Assuming that what Butowsky said was true, the president has been involved in creating fake news, and

that would be very significant and troubling,” Wigdor told the Guardian. “You have the US president

https://www.theguardian.com/media/2017/aug/07/seth-rich-trump-white-house-fox-news
https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/seth-rich-wasnt-just-another-dc-murder-victim-he-was-a-meme-in-the-weirdest-presidential-election-of-our-times/2017/01/18/ee8e27f8-dcc0-11e6-918c-99ede3c8cafa_story.html?utm_term=.c99b850477b9
http://www.latimes.com/business/hollywood/la-fi-ct-seth-rich-conspiracy-20170523-htmlstory.html
https://www.intelligence.senate.gov/sites/default/files/documents/ICA_2017_01.pdf
https://www.theguardian.com/media/2017/aug/01/sean-spicer-seth-rich-fox-news-story-dnc-aide-death
https://www.theguardian.com/media/fox
https://www.theguardian.com/media/rupert-murdoch
https://www.theguardian.com/uk/2011/jul/04/milly-dowler-voicemail-hacked-news-of-world
https://www.theguardian.com/media/fox-news
https://www.theguardian.com/media/fox-news
https://www.documentcloud.org/documents/3911311-Wheeler-Filed-Complaint-1.html


https://www.theguardian.com/media/2017/aug/07/seth-rich-trump-white-house-fox-news

Page 2 of 3 Aug 15, 2017 08:31:34AM MDT

that would be very significant and troubling,” Wigdor told the Guardian. “You have the US president
helping the media to shape a narrative that wasn’t true – that’s reminiscent of Soviet-type state control of
the media.”

At the heart of the case is the  published by Fox News under the headline: “Seth Rich, slain16 May article
DNC staffer, had contact with WikiLeaks”. By that time the Rich conspiracy was flying high on the internet,
fueled in no small part by the teasing innuendos of Assange, who for his own perhaps Clinton-hating
reasons offered a $20,000 reward for information on the murder, and by the Republican dirty tricks-meister
Roger Stone, who proclaimed without producing evidence that Rich had been killed on his way to meet the
FBI.

But the Fox News article, which the broadcaster retracted a week later, took the conspiracy to a new level
by claiming to have solid intelligence pointing to Rich as the source of the  DNC emails.WikiLeaks

That intelligence purportedly came from a former Washington DC detective, Fox contributor Rod Wheeler.
He has now turned against the network and is the plaintiff in Wigdor’s lawsuit. He alleges that quotes put in
his mouth in the Fox News article were fabricated.

Two quotes in particular Wheeler alleges were entirely made up, both of them key to the article’s message.
In them he claims to have knowledge of contact between Rich and WikiLeaks, and that Clinton associates
blocked the inquiry into the young man’s murder.

After the lawsuit was lodged in a New York federal court on Tuesday, Fox News issued a defense in which
it said “we have no evidence that Rod Wheeler was misquoted”. The Guardian invited Fox to turn that on
its head: did they have any evidence that Wheeler had been correctly quoted?

The reply came swiftly: “Fox News has retained outside counsel on the matter. Given that this is pending
litigation, there will be no further comment.”

David Folkenflik, the NPR media correspondent who , said he detectedbroke the story of the lawsuit
shades of Milly Dowler here, with the distinction that News of the World’s phone hacking of the teenager
had been motivated by paper sales while the Seth Rich affair is far more political. Either way, he said:
“Rupert Murdoch has been in this place before, where he has to decide how much he wants his outlets to
be serious news organisations or not.”

Folkenflik, a Murdoch biographer, added that the lawsuit exposed a degree of interaction between Fox
News and the White House that was highly irregular. “They seemed to be riding a motorcycle and side-car
strapped together for the trip,” he said.

‘The president just read the article’

Wigdor’s lawsuit makes extremely uncomfortable reading for Trump. Spicer, the president’s former press
secretary who  last month,  to NPR that he was informed about the Fox story a monthresigned confirmed
before it was posted, undercutting his own statement to the press on the day of publication that he was “not
aware” of the story.

We now know Spicer had a meeting in the White House with Wheeler and Butowsky in April, which is
exceptional in itself. But the lawsuit goes further, allegedly implicating Trump himself.

Page one of the suit reproduces a text from Butowsky to Wheeler. “The president just read the article,” it
reads. “He wants the article out immediately.”

https://www.theguardian.com/media/2017/aug/07/seth-rich-trump-white-house-fox-news
https://web.archive.org/web/20170516112429/http://www.foxnews.com/politics/2017/05/16/slain-dnc-staffer-had-contact-with-wikileaks-investigator-says.html
https://www.theguardian.com/media/wikileaks
http://www.npr.org/2017/08/01/540783715/lawsuit-alleges-fox-news-and-trump-supporter-created-fake-news-story
https://www.theguardian.com/us-news/2017/jul/21/sean-spicer-resigns-press-secretary-trump-white-house-feud
https://www.theguardian.com/media/2017/aug/01/sean-spicer-seth-rich-fox-news-story-dnc-aide-death


https://www.theguardian.com/media/2017/aug/07/seth-rich-trump-white-house-fox-news

Page 3 of 3 Aug 15, 2017 08:31:34AM MDT

Butowksy claims he was joking, and the White House has denied any involvement. But the sequence of
events is certainly curious.

The fabricated Fox News story was published two days after Butowsky sent that text about Trump wanting
the article out “immediately”. That week, the president was being assailed on all sides about his relations
with Russia.

The day before publication, it was  that Trump had spilled classified secrets about Islamic State torevealed
the Russian ambassador in the Oval Office. A  by then FBI director James Comey emerged in whichmemo
Trump pressured him to close the investigation into his former national security adviser Michael Flynn. And
the Russia probe was  to have its fangs into a serving official in the White House, later disclosed toreported
be Trump’s son-in-law Jared Kushner.

If ever there was a week to release fake news deflecting the DNC hack away from Russia and Trump and
on to the shoulders of an uninvolved, innocent – and dead – young man, then this was it.

One of the emerging themes of the Trump era has been the thickening bond between the president and
Murdoch. Though the now 86-year-old media tycoon was wary of Trump in the early days of the 2016 race
– preferring more traditional conservatives such as Jeb Bush and Marco Rubio – he ditched any qualms as
soon as the reality TV celebrity’s ascendancy was certain. He is  to have conferred with thereported
president regularly.

Fox News has also carved out an ample path to the White House. Last week the channel’s star
commentator, Sean Hannity, a champion of the Seth Rich conspiracy theory, dined with Trump, fellow Fox
anchor Kimberly Guilfoyle, former Fox News executive Bill Shine and then White House communications
chief Anthony Scaramucci. (It was the  of that encounter, incidentally, that so incensed “the Mooch”leak
that he made the foul-mouthed tirade that contributed to his being fired just 10 days into the job.)

To complete the Fox News-Oval Office lovefest, Shine, who was forced out over the handling of the
network’s sexual harassment allegations, is reportedly  to replace Scaramucci.in the running

It seems the lawsuit released last week exposing the cosy relationship between Fox News and the White
House in the creation of fake news might have hit a nerve. Whether Trump and Murdoch heed its warning
remains to be seen.

https://www.theguardian.com/media/2017/aug/07/seth-rich-trump-white-house-fox-news
https://www.nytimes.com/2017/05/15/us/politics/trump-russia-classified-information-isis.html?_r=0
https://www.nytimes.com/2017/05/16/us/politics/james-comey-trump-flynn-russia-investigation.html
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/russia-probe-reaches-current-white-house-official-people-familiar-with-the-case-say/2017/05/19/7685adba-3c99-11e7-9e48-c4f199710b69_story.html?utm_term=.02561ca1ad2a
http://www.npr.org/sections/thetwo-way/2017/03/14/520080606/murdoch-and-trump-an-alliance-of-mutual-interest
https://twitter.com/RyanLizza/status/890355249189400576
https://www.nytimes.com/2017/08/01/business/media/bill-shine-fox-news-white-house.html

