http://www.newsday.com/news/new-york/lawsuit-alleges-fox-news-made-up-part-of-seth-rich-story-1.13900167

Lawsuit: Fox made up part of story, worked with White House
Updated August 1, 2017 1:26 PM By John Riley john.riley@newsday.com newsday.com

The White House was partly behind Fox News’ reporting of a now retracted story claiming slain Democratic
National Committee staffer Seth Rich may have leaked emails last year that were blamed on Russia,
according to a suit filed Tuesday in Manhattan federal court.

The lawsuit filed by ex-cop Rod Wheeler, who was hired by Trump supporter Ed Butowsky to investigate
Rich’s death, says Fox intentionally misquoted him and the story was concocted by the White House and
Butowsky to divert attention from the Russian hacking scandal.

Wheeler said he and Butowsky, a Fox contributor, met with White House press secretary Sean Spicer in
the course of working on the story, and he was later told by Butowsky that Trump had previewed the article
and pushed Fox to publish it.

“Not to add any more pressure but the president just read the article,” Butowsky, a Texas financial adviser,
said in an email just before the article was published, the suit said. “He wants the article out immediately.
It’s now all up to you. But don’t feel the pressure.”

The suit named Fox, Butowsky and reporter Malia Zimmerman. Butowsky did not immediately respond to
requests for comment, nor did the White House.

Fox president Jay Wallace, in a statement, disputed Wheeler’s claims.
“The accusation that FoxNews.com published Malia Zimmerman'’s story to help detract from coverage of

the Russia collusion issue is completely erroneous,” Wallace said. “The retraction of this story is still being
investigated internally and we have no evidence that Rod Wheeler was misquoted by Zimmerman.”

Wheeler, a Fox commentator and former District of Columbia detective, had been hired by Butowsky to
investigate the death of Rich — who police say died in a botched robbery — on behalf of his family amid
rumors he might have been linked to the leak of campaign emails by WikiLeaks.

Wheeler says that when the story ran, two quotes from him — one claiming that Rich had contact with
WikiLeaks, and the other saying a full investigation was being blocked — were made up, and he didn’t
stand behind them on the basis of his investigation.

The suit alleges that Butowsky was in regular contact with Spicer, top Trump adviser Steve Bannon, and
the Justice Department’s public affairs representative. Spicer, Wheeler claims, had “asked to be kept
abreast of developments.”

Wheeler says Butowsky later told him that the fabricated quotes from him were included in the article
“because that is the way the President wants the article.”

The lawsuit claims that Wheeler’s reputation was irretrievably damaged due to the events.

Copyright © 2017 Newsday. All rights reserved.

Page 1 of 1 Aug 01, 2017 03:31:01PM MDT


http://www.newsday.com/news/new-york/lawsuit-alleges-fox-news-made-up-part-of-seth-rich-story-1.13900167

