
https://www.nytimes.com/2017/08/01/business/media/seth-rich-fox-news-white-house-lawsuit.html

Page 1 of 3 Aug 01, 2017 02:43:53PM MDT

Rod Wheeler, a private detective, speaking on the Fox News program “Hannity”
in May about his investigation of the death of Seth Rich, a Democratic National

Committee aide. Credit Fox

Lawsuit Asserts White House Role in Fox News Article on Seth Rich nytimes.com

The private detective at the center of a Fox
News article about the death of a young
Democratic aide claims that the White
House and a wealthy Trump supporter
urged the network to publish the article as
part of a scheme to blunt speculation about
the president’s ties to Russia, according to
a lawsuit filed Tuesday.

Rod Wheeler, who was hired by the family
of the aide, Seth Rich, to look into his death,
filed the lawsuit against Fox News and its
parent company, 21st Century Fox,
accusing the network of fabricating

quotations from him in . Mr. Wheeler states that the network was aware that hean article on FoxNews.com
had not said the statements yet it published them “with reckless disregard for their truth.”

The network later  , saying it did not meet its standards.retracted the article

In the suit, Mr. Wheeler, who is a Fox News contributor, asserts that he was a pawn in a broader plan by
the White House, a Trump supporter named Ed Butowsky and Fox News to “shift the blame from Russia
and help put to bed speculation that President Trump colluded with Russia in an attempt to influence the
outcome of the presidential election.” The lawsuit, alleging defamation and racial discrimination, was filed
Tuesday morning in the United States District Court in the Southern District of New York.

Mr. Rich, who worked for the , was fatally shot in July 2016. The case isDemocratic National Committee
unsolved. The retracted article, citing law enforcement sources, said Mr. Rich had shared thousands of
D.N.C. emails with WikiLeaks — a theory that would undercut the assertions that Russia had interfered in
the election on behalf of Mr. Trump.

Mr. Wheeler, who is black, states in the suit that he has faced discrimination at Fox News because of his
race. Mr. Wheeler, who is paid a set amount for each appearance he makes on the network, says that he
has received less airtime, money and notoriety than his white colleagues.

Jay Wallace, the president of news at Fox News, said in a statement: “The accusation that FoxNews.com
published Malia Zimmerman’s story to help detract from coverage of the Russia collusion issue is
completely erroneous. The retraction of this story is still being investigated internally and we have no
evidence that Rod Wheeler was misquoted by Zimmerman.”

“Additionally, Fox News vehemently denies the race discrimination claims in the lawsuit — the dispute
between Zimmerman and Rod Wheeler has nothing to do with race,” Mr. Wallace added.

The development comes as Fox News and 21st Century Fox have attempted to move past a sexual
harassment scandal that burst into public view last year and led to the ouster of Roger Ailes, the network’s
founding chairman; Bill O’Reilly, the prominent anchor; and several other employees. Yet the issue has

 at the company and has cast a shadow over its $15 billion bid for Sky, theemerged in other divisions

https://www.nytimes.com/2017/08/01/business/media/seth-rich-fox-news-white-house-lawsuit.html
http://web.archive.org/web/20170516133954/http://www.foxnews.com/politics/2017/05/16/slain-dnc-staffer-had-contact-with-wikileaks-investigator-says.html
https://www.nytimes.com/2017/05/23/business/media/fox-news-seth-rich.html
https://www.nytimes.com/2017/05/23/business/media/fox-news-seth-rich.html
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/organizations/d/democratic_national_committee/index.html?inline=nyt-org
http://FoxNews.com
https://www.nytimes.com/2017/07/03/sports/fox-sports-jamie-horowitz.html
https://www.nytimes.com/2017/07/03/sports/fox-sports-jamie-horowitz.html


https://www.nytimes.com/2017/08/01/business/media/seth-rich-fox-news-white-house-lawsuit.html

Page 2 of 3 Aug 01, 2017 02:43:53PM MDT

 at the company and has cast a shadow over its $15 billion bid for Sky, theemerged in other divisions
European satellite giant.

In June, British authorities ruled that Rupert Murdoch, who is executive chairman of 21st Century Fox, and
other company executives were “fit and proper” to hold broadcasting licenses in Britain, even as they
concluded that the sexual harassment scandal at Fox News had amounted to “significant corporate
failures.”

Douglas Wigdor, a lawyer for Mr. Wheeler, pointed out how Fox News published the Seth Rich article in the
same time period that 21st Century Fox executives were meeting with British regulators about the Sky
deal.

“At the same time that 21st Century Fox’s general counsel, Gerson Zweifach, was meeting with the U.K.
regulators in an attempt to convince them that Fox had in place procedures to ensure compliance with
broadcasting standards to purchase Sky, Fox News was working with the Trump administration to
disseminate fake news in order to distract the public from Russia’s alleged attempts to influence our
country’s presidential election,” said Mr. Wigdor, who also represents several current and former Fox

 who have made sexual and racial harassment complaints against the network. (His firmNews employees
also represents clients in a racial discrimination suit against The New York Times.)

In the complaint, Mr. Wheeler states that Ms. Zimmerman, worked closely with Mr. Butowsky, a Trump
supporter and occasional Fox News commentator who pushed a fake article to advance the president’s
agenda. The suit states that in April, Mr. Butowsky met with Sean Spicer, the president’s first press
secretary, about the investigation into the death of Mr. Rich.

In a statement, Mr. Spicer said: “Ed is a longtime supporter of the president’s agenda. He requested a
10-minute meeting to catch up.” In an , Mr. Spicer said: “It had nothing to do withinterview with NPR
advancing the president’s domestic agenda — and there was no agenda. They were just informing me of
the story.”

Mr. Wheeler cites a text message and voice mail from Mr. Butowsky as evidence that President Trump had
reviewed the article before its publication and supported it. According to the suit, a text message from Mr.
Butowsky on May 14 read: “Not to add any more pressure but the president just read the article. He wants
the article out immediately. It’s now all up to you. But don’t feel the pressure.”

Mr. Wheeler said that he was falsely quoted in the article published on May 16 as stating that his
investigation found “some degree of email exchange between Seth Rich and WikiLeaks” and that his
investigation showed “someone within the D.C. government, Democratic National Committee or Clinton
team is blocking the murder investigation from going forward.”

Mr. Wheeler said Fox News, Mr. Butowsky and Ms. Zimmerman knew that the quotations were fabricated.
He said that even though Fox News retracted the article, it did not clear his name or admit that he had been
misquoted and that his “reputation as an objective, credible and intelligent investigator with integrity was
completely destroyed.”

Ms. Zimmerman and Mr. Butowsky, who are also defendants in the suit, could not immediately be reached
for comment.

In a statement, the family of Mr. Rich said: “While we can’t speak to the evidence that you now have, we
are hopeful that this brings an end to what has been the most emotionally difficult time in our lives and an
end to conspiracy theories surrounding our beloved Seth.”

https://www.nytimes.com/2017/08/01/business/media/seth-rich-fox-news-white-house-lawsuit.html
https://www.nytimes.com/2017/07/03/sports/fox-sports-jamie-horowitz.html
https://www.nytimes.com/2017/05/19/business/media/fox-news-fires-bib-beckel-prime-time-regular-for-racially-insensitive-remark.html
https://www.nytimes.com/2017/05/19/business/media/fox-news-fires-bib-beckel-prime-time-regular-for-racially-insensitive-remark.html
http://www.npr.org/2017/08/01/540783715/lawsuit-alleges-fox-news-and-trump-supporter-created-fake-news-story


https://www.nytimes.com/2017/08/01/business/media/seth-rich-fox-news-white-house-lawsuit.html

Page 3 of 3 Aug 01, 2017 02:43:53PM MDT

https://www.nytimes.com/2017/08/01/business/media/seth-rich-fox-news-white-house-lawsuit.html

