
Page 1 of 4 
 

 

New York Times boss sued over alleged 
ageist, racist and sexist hiring practices 
 

Thursday 28 April 2016 

Paper denies ‘unjustified’ claims that CEO Mark Thompson introduced culture 
that favors ‘young, white’ and single staffers to older female and black 
employees 

 

 Mark Thompson also faced charges of age-based discrimination while director-general of the BBC. Photograph: 
Lucas Jackson/Reuters 

Mark Thompson, the chief executive of the New York Times and former 
director-general of the BBC, is facing a multimillion-dollar class action lawsuit 
alleging that he introduced a culture of “deplorable discrimination” based on 
age, race and gender at the newspaper. 



Page 2 of 4 
 

The lawsuit, filed on behalf of two black female employees in their sixties in 
New York on Thursday, claims that under Thompson’s leadership the US 
paper of record has “become an environment rife with discrimination”. 

The class action lawsuit, seen by the Guardian, alleges that the Times, which 
promotes its liberal and inclusive social values, preferentially favours its “ideal 
staffer (young, white, unencumbered with a family)” at the expense of older 
female and black employees. 

“Unbeknownst to the world at large, not only does the Times have an ideal 
customer (young, white, wealthy), but also an ideal staffer (young, white, 
unencumbered with a family) to draw that purported ideal customer,” the 
lawsuit, which the women’s lawyer said could be extended to up to 50 similar 
alleged victims, states. “In furtherance of these discriminatory goals, the 
Times has created a workplace rife with disparities.” 

Eileen Murphy, the Times’ head of communications, said: “This lawsuit 
contains a series of recycled, scurrilous and unjustified attacks on both Mark 
Thompson and Meredith Levien. It also completely distorts the realities of the 
work environment at the New York Times. We strongly disagree with any 
claim that The Times, Mr. Thompson or Ms. Levien have discriminated 
against any individual or group of employees. The suit is entirely without 
merit and we intend to fight it vigorously in court.” 

The lawsuit, filed at the US district court of southern New York, claims that 
since Thompson became CEO of the Times in 2012, after eight years as 
director-general of the BBC, the paper’s advertising staff has been 
“systematically becoming increasingly younger and whiter”. 

It is claimed that Thompson, who was in charge of the BBC during a series of 
scandals over the way the broadcaster treats older women including 
newsreader Moira Stewart, Countryfile’s Miriam O’Reilly and Strictly Come 
Dancing’s Arlene Phillips, “brought his misogynistic and ageist attitudes 
across the Atlantic to New York City”. 

Following an age-discrimination employment tribunal brought, and won, by 
O’Reilly in 2011, Thompson admitted that were was “an underlying problem, 



Page 3 of 4 
 

that – whatever the individual success stories – there are manifestly too few 
older women broadcasting on the BBC, especially in iconic roles and on iconic 
topical programmes”. He said the BBC had a duty to “develop and cherish” the 
“many outstanding women broadcasters” and ensure that they know “age will 
not be a bar to their future employment” at the broadcaster. 

Thompson is said to have hired Meredith Levien, the company’s chief revenue 
office and a co-defendant, to “carry out his vision of the ideal workforce”. The 
lawsuit claims that under Thompson, who was paid $8.7m (£6m) last year, 
and Levien, who was paid $1.8m (£1.2m), “age, sex and race discrimination 
became the modus operandi at the Times”. 

In speeches to staff, Levien is said to have made it clear that she wanted a 
workforce with “fresh faces” populated by “people who look like the people we 
are selling to”. She is alleged to have told staff that “this isn’t what our sales 
team should look like”. The advertising staff, many of whom are older, black 
and female, said Levien’s comments were “shockingly rife with racially 
charged innuendos”. 

On its website the NYT says it is “committed to an inclusive and diverse 
workforce that reflects the audience, readers and advertisers we serve” and 
has “a staff as wide as it is deep, broad in perspective, backgrounds and 
experiences” so as to “capture the multitude of voices of America and the 
world, with true fidelity”. 

The claimants, Ernestine Grant, 62, and Marjorie Walker, 61, who work in the 
Times’ advertising department, dispute this. They claim that the company’s 
advertising directors, who had previously been a mix of races and ages, have 
become “increasingly younger and whiter”. 

“Older advertising directors of color found themselves pushed out through 
buyouts, or outright terminated, but those vacancies were rapidly filled with 
younger, white individuals,” the lawsuit said. 

They claim they were repeatedly passed over for promotion by younger white 
employees despite their greater experience. They also claims that “younger 
white individuals” at the same level as them are paid far more than they are. 



Page 4 of 4 
 

In addition, they claim they were “denied the opportunities to earn as much as 
[their] younger white peers because of her race and/or gender”. 

Younger white employees in advertising were also allegedly given “summer 
Fridays”, afternoons off in the summer, while the perk was not offered to older 
employees of color. 

Douglas Wigdor, a partner at Wigdor LLP who is representing the claimants, 
said: “It is astonishing that a news organization that regularly promotes liberal 
social viewpoints could have a double standard when it comes to blatantly 
discriminating and retaliating against its own hard working and dedicated 
employees.” 

The lawsuit claims that the Times’ “gender inequality is so endemic” that Jill 
Abramson, the paper’s first female editor, was “unable to turn around the 
troubling realities of the newsroom” and was fired after she complained that 
she was paid less than her male peers and predecessors. She was replaced by 
Dean Baquet, the paper’s first African American editor. Abramson is now a 
regular contributor to the Guardian. 

A 2014 survey by the Women’s Media Center researchers found that the Times 
had the least female bylines, proportionally, of the nation’s 10 largest 
newspapers. The study found that 69% of stories were written by men and 
75% of opinion writers being male. 

 

 

 

 

 

 
 
 


